Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Is fastfood verleden tijd? 5x hoe McDonald’s relevant wil blijven

Deze week rapporteert McDonald's waarschijnlijk wéér slechte resultaten. Hoe wil de fastfoodgigant er bovenop komen?

Op vrijdag 23 januari publiceert McDonald's zijn jaarcijfers over 2014 en een ding lijkt zeker: met veel gejuich zal het niet gepaard gaan. Vorig jaar boekte het bedrijf de grootste verkoopdaling in 10 jaar en ook dit keer zijn de verwachtingen laag. Het is niet zo dat Amerika niet meer warm loopt voor fastfood, zo schreef Salon vorig jaar: consumenten halen het alleen op andere plekken.

Millenial Problem

Al in 2013 concludeerde AdAge dat McDonald's een zogeheten Millenial Problem heeft. De groep van millenials, consumenten tussen de 23 en 36 jaar oud, gaat liever naar andere restaurants. McDonald's blijft wel gewoon nieuwe restaurants openen. In 2014 werden in Nederland bijvoorbeeld 6 nieuwe filialen geopend, waardoor het totaal in ons land op 240 komt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De strategie van McDonald's

Terwijl Coca-Cola – dat ándere fastfoodicoon uit de V.S. – het met melk en stevia doet om relevant te blijven en Facebook gewoon andere bedrijven opkoopt om jongere doelgroepen aan zich te binden, heeft McDonald's zo zijn eigen methodes om er weer bovenop te komen. Vorig jaar werd Ronald McDonald bijvoorbeeld nieuw leven ingeblazen, met gemengde reacties als gevolg. Een greep uit de andere, recente stappen die het bedrijf zet: