Facebook en Apple hebben er weer een opvallende company perk bij: de mogelijkheid om eicellen in te vriezen op kosten van de baas. Het begin van een trend?
De invriesoptie is een intrigerende uitbreiding op hun toch al imposante pakket van gratis – gezond – eten op de campus, gratis massages, stomerij, kapper, behulpzame conciërge, crèche en ga zo maar door.
‘Beste werk van hun leven’
In een begeleidend statement over hun nieuwe beleid schrijft Apple: ‘We gaan door met het uitbreiden van onze voordelen voor vrouwelijke werknemers, en wel met een nieuw en langer zwangerschapsverlofbeleid, naast fertiliteitspreservatie als onderdeel van onze uitgebreide ondersteuning van onvruchtbaarheidsbehandelingen.’ Apple vervolgt: ‘We willen vrouwen bij Apple in staat stellen om het beste werk van hun leven te doen terwijl ze zorgen voor dierbaren en hun gezin stichten en opvoeden.’
Baby bonding bucks
Apples nieuwe beleid gaat in per 1 januari 2015. Het invriezen van eicellen wordt vergoed tot een maximaal bedrag van zo’n 20.000 dollar (ruim 15.000 euro). Bij Facebook stelde men al eerder een soortgelijk beleid in en wordt ongeveer hetzelfde bedrag aangeboden. Naast dat de bedrijven werknemers ook al tegemoetkomen in adoptiekosten, subsidieert Facebook onder meer ook de crèche, krijgen ook vaders langere periodes van betaald verlof en deelt het bedrijf een bedrag uit van 4.000 dollar als tegemoetkoming van babykosten als luiers en babykleding. Ook Google biedt een soortgelijk bedrag aan onder de noemer ‘baby bonding bucks’, zes weken betaald verlof voor vaders en gratis crèches bij diverse van hun locaties.
Strijd om vrouwelijk talent
Het aanmoedigen van fertiliteitspreservatie lijkt een manier om een gezondheidsvoordeel in het secundaire arbeidsvoorwaardenpakket in te zetten in de strijd om meer vrouwelijk talent aan te trekken – en vervolgens ook vooral gedurende cruciale jaren vast te houden – bij bedrijven die voor het overgrote deel bevolkt worden door mannelijke werknemers. Het invriezen van eicellen zou vrouwen tenslotte de kans kunnen bieden carrièrestappen te maken zonder zich belemmerd te voelen door hun biologische klok. Organisaties als Apple en Facebook (evenals Google) lopen wereldwijd voorop in hun beleid om de werkvloer een gezondere, en meer aangename plek om te werken te maken.
Medische redenen
Is dit dan een indicatie dat fertiliteitspreservatie een steeds normaler onderdeel van carrièreplanning wordt? Tot voor kort was het vooral een mogelijkheid waar vrouwen eventueel vanwege medische redenen voor kozen, bijvoorbeeld voorafgaand aan chemotherapie in hun vruchtbare jaren.
‘Let’s chill’
In New York werd in augustus dit jaar voor het eerst een ‘egg freezing party’ georganiseerd, onder de naam ‘Let’s chill’, gesponsord door het bedrijf EggBanxx. EggBanxx richt zich op jonge go-getters door lagere kosten voor het eicelinvriesproces en marketingteksten op hun website als: ‘Maybe you haven’t found Mr. Right just yet or perhaps you would like more time to focus on your education or career. Whatever the reasons, freezing your eggs now will allow you to tackle conception later.’
Ook bij de banken
In het New York University Fertility Center steeg het aantal patiënten voor het bevriezen van eicellen dit jaar naar zo’n 400, vergeleken met 5 in 2005. Net als bedrijven als Eggbanxx wijst ook vruchtbaarheidsspecialist Nicole Noyes, werkzaam in de kliniek, erop dat enkele grote banken de procedure eveneens vergoeden, hoewel ze dit in tegenstelling tot Facebook en Apple anoniem houden.
Hoe effectief is het?
Hoewel het eicelinvriesproces in sommige kringen bejubeld wordt als een revolutie vergelijkbaar met de pil als het gaat om gezinsplanning, is het zeker niet zonder meer effectief. Onderzoekers van de New York Medical College en de University of California Davis bestudeerden de resultaten van meer dan 2.200 cycli van het bevriezen en ontdooien van de eicellen waarbij onder meer werd gekeken naar de leeftijd van de vrouwen waarop de eicellen bevroren waren. De slagingskans na drie cycli (in tegenstelling tot de twee waar Facebook en Apple voor betalen) was 31,5 procent bij 25-jarigen, 25,9 procent bij 30-jarigen, 19,8 bij vrouwen die op hun 35ste kozen voor de invriesmethode en daalde vervolgens naar 14,8 procent bij 40-jarigen.
Toekomstmuziek
Wie haar kans op succes wil vergroten, moet er dus vroeg bij zijn en dan hopelijk ook al werken bij een bedrijf die de vergoeding van de behandeling in het pakket heeft opgenomen. Het klinkt dus nog behoorlijk als toekomstmuziek. Maar goed, dat kun je natuurlijk ook wel overlaten aan bedrijven als Apple en Facebook…
Lees meer over gezondheid:
-
3 cateraars die het voortouw nemen in gezond lunchen
- Een beetje stress is juist goed, bewijzen deze onderzoeken
-
Alles over gezond ondernemen