Pip is de eerste die bezoekers enthousiast begroet als de deur van internetbureau Swink openzwaait. Dat doet ze kwispelend, want Pip is een hond. Sinds een jaar is dit huisdier van medewerker Suzanne van Kastel dagelijks op kantoor te vinden. ‘Ze is een levend stressballetje,’ zegt werknemer Vincent Wiering over haar aanwezigheid.
Uitlaatklep en gespreksonderwerp
We weten wat stress met werknemers kan doen. Uit onderzoek van de Virginia Commonwealth University bleek in 2012 al dat een kantoorhond stress op de werkvloer kan verminderen. Ook een onderzoek in de International Journal of Environmental Research and Public Health uit 2017 toont aan dat een hond op de werkvloer een bron van sociale steun kan zijn, stress kan verminderen, een positief effect kan hebben op interacties tussen werknemers en de frequentie van gesprekken tussen collega’s kan vergroten.
Bij Swink ondervinden ze dit aan den lijve. Kantoorhond Pip fungeert als uitlaatklep en gespreksonderwerp voor de werknemers. Ze verbindt de medewerkers van de social enterprise, waarvan het merendeel een vorm van autisme heeft. Ook een hoop klanten die langskomen vragen eerst naar Pip, daarna pas naar een persoon die bij het bedrijf werkt. ‘En ze scoort natuurlijk erg goed op sociale media. Ze is echt onderdeel geworden van ons huismerk,’ zegt Van Kastel.
Swink is een relatief klein bedrijf. Pip ligt vanaf de deur al snel netjes op haar plaats naast het bureau van Van Kastel. Ze kan er overal rondlopen. ‘Bij een groot bedrijf is het misschien iets moeilijker om een hond overal te laten loslopen,’ vermoedt Van Kastel.
Paspootje
Toch verwelkomt ook het grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld, Nestlé, honden op het kantoor. ‘Het start bij ons met een keuring’, zegt Judy Zwinkels, hoofd corporate communicatie van Nestlé Nederland. ‘Iedereen die het wil, mag een hond meenemen naar het werk. Wel moet de hond goed (naar commando’s) kunnen luisteren. Een hond die door de keuring komt, krijgt een ‘paspootje’ waarmee hij of zij het kantoor binnen kan.’ Ook maakte Nestlé een aantal aanpassingen aan het gebouw: het kreeg hondenhuisregels, honden staan via een bord in de gang op ‘aanwezig’ of ‘afwezig’ en de liften zijn onderverdeeld in ‘hondvriendelijk’ en ‘niet-hondvriendelijk’.
Waarom kiest het bedrijf voor deze extra rompslomp? ‘Wij geloven heel sterk in de verbinding tussen mens en dier. Honden zijn vaak heel gehoorzaam, ze maken de sfeer op kantoor positiever en ze maken ons bedrijf gezonder. Medewerkers gaan veel meer wandelen en zelfs wandelend vergaderen. Collega’s maken vaker een praatje met elkaar en lopen meer bij elkaar langs, omdat ze elkaars honden aaien en lenen.
Er ‘werken’ inmiddels negen honden bij Nestlé. Zij hebben allen een mandje naast de baas, waar de hond in principe vertoeft. ‘De regel is dat een hond niet zomaar rondloopt. We willen niet dat rondlopende honden mensen afleiden. Op de tweede verdieping hebben we een hondenspeeltuin, met werkruimtes en een vergadertafel eromheen. Daar kun je werken terwijl je hond speelt. Ook overleg je natuurlijk met collega’s en je team of zij het sociaal wenselijk vinden als jij je hond voortaan meeneemt.’
Onvoorspelbaar
Want niet iedereen houdt van honden: meteen een belangrijk argument tegen de kantoorhond. Swink-werknemer Wiering is er een voorbeeld van. Hij heeft al zijn hele leven moeite met honden. ‘Ik vind ze onvoorspelbaar. Ik kan nooit goed inschatten of een hond speels is, of ieder moment in mijn enkel kan hangen,’ vertelt hij.
Hij stond dan ook niet te trappelen toen Van Kastel aankondigde Pip een plaatsje in het bedrijf te gaan geven. ‘Dat is nog zacht uitgedrukt’, zegt Wiering. Voor mensen die allergisch of bang zijn voor honden kan een kantoorhond even slikken zijn. Toch is het tussen Wiering en Pip snel goed gekomen.
‘Ik ben aan collega’s gaan vragen: “hoe interpreteer ik het als zij gromt? En als ze blaft?” Zo wende ik aan Pip. Nu kan ik ook op straat een betere inschatting maken van het gedrag van honden en kan ik beter met ze omgaan.’ Pip druipt redelijk snel af als ze geen aandacht krijgt. Zo blijft de afleiding bij een medewerker die het druk heeft, minimaal.
Kantooretiquette
Volgens Van Kastel is kantooretiquette met betrekking tot de hond wel geboden. ‘We hebben aan het begin een lijst gemaakt met ‘do’s en don’ts’, zodat Pip niet inconsequent opgevoed zou worden. Ook hebben we nu een paar regels. Zo mag spelen met Pip in de gang. Ik laat haar in principe uit, zodat niemand zich verplicht hoeft te voelen. Wel mag natuurlijk iedere collega altijd met haar lopen. Ik zie dat een wandeling collega’s helpt bij het verzetten van hun gedachten als ze gestrest zijn, of dat het ze energie geeft.’
Uit onderzoek van Nestlé Europa is gebleken dat 68 procent van de medewerkers graag een huisdier naar het werk zou meenemen. Veertig procent vond honden bijdragen aan minder stress en een meer ontspannen werksfeer. Voor Zwinkels is het beleid van Nestlé zelfs een reden om weer te overwegen een hond aan te schaffen. ‘Ik heb afscheid genomen van onze hond toen ik voor een eerdere baan veel ging reizen. Nu kan het weer.’
Dit artikel is een herpublicatie