Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Investeren in merken levert weinig rendement op

Topmanagers zien het merk puur als communicatiethema. Veel reclamegeld investeren in merken levert volgens hen wel imagoverbetering op maar niet de beoogde omzetgroei. Dat blijkt uit Duits onderzoek waarover Absatzwirtschaft bericht.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Met name topmanagers hebben niet de indruk dat investeringen in merken worden terugverdiend. Van de topmanagers stelt 75 procent dat de merkinvesteringen niet de beoogde omzet- en opbrengstverhogingen hebben opgeleverd. Van alle managers (ook op lagere niveaus) is dit percentage 50 procent. De meeste managers vinden wel dat reclame bijdraagt aan verbetering van het imago van een merk.

Topmanagers zien merken dan ook niet als heel belangrijke activum van de onderneming, maar meer als een communicatiemiddel, net zoals de naam of het logo van een product. Marketeers benadrukken daarentegen vaak dat merken een belangrijke, immateriële ‘asset’ zijn. (Managers Online)