Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Invasie’ van Poolse werknemers stokt

“Het enthousiasme bij grote Nederlandse bedrijven om goedkope Poolse chauffeurs in te zetten is getemperd.” Dat stelt FNV Bondgenoten-bestuurder Jan Heilig. Het wegtransport en de agrarische sector hebben te maken met een stagnatie van het aantal Poolse werknemers.

Volgens Heilig zijn er nu zo’n 2500 Oost-Europese chauffeurs werkzaam in ons land, onder wie 80 procent Polen. CNV-bestuurder Joost van Egmond bevestigt dat Oost-Europese truckers niet meer zo gewild zijn. “Dat is geen kwestie van discriminatie. Het heeft met kwaliteit te maken.” Bedrijven die bijvoorbeeld gevaarlijke, snel ontvlambare stoffen vervoeren, moeten chauffeurs hebben die begrijpen wat ze in hun wagen hebben. “Taal is een belangrijke barrière.”

Overigens kiezen de Polen er ook steeds vaker voor in eigen land een baan te zoeken. “In Polen is inmiddels een tekort ontstaan van 30.000 chauffeurs. De lonen zijn daar in de afgelopen jaren enorm gestegen. Dus de prikkel om naar Nederland te komen neemt af,” zegt Heilig.

Ook LTO Nederland merkt dat er voor de seizoensarbeid in de agrarische sector minder Polen naar ons land komen. “De afgelopen jaren zijn in totaal 36.000 Polen aan de slag gegaan. Toen waren vergunningen gebonden aan een bepaalde werkgever. Die verbinding is er sinds 1 mei niet meer. Wat we zien, is dat Polen nu soms niet meer terugkomen. Óf ze komen gewoon niet opdagen óf ze kiezen voor een andere baas.”

Bron: AD

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.