Tevreden klanten: het cumulatieve percentage respondenten dat de diensten van genoemd bureau als ‘goed', ‘zeer goed' of ‘uitstekend' beoordeelt. Eronder het klantenpercentage dat het bureau als ‘uitstekend' kwalificeert.
Plaats Bedrijf
1 Twynstra Gudde Interim Management
2 Berenschot Interim Management
3 Intermaat (Boer & Croon)
4 Eiffel
5 K+V interimmanagement
6 Cap Gemini Interim Management
7 Atos KPMG Interim Management
8 Yacht Interim Management
9 GITP Interim Management
10 Zorg Consult Nederland
1 Twynstra Gudde Adviseurs en Managers
Tevreden klanten 87 %
Waarvan ‘uitstekend' 13 %
Beste bedrijf in deze sector op het gebied van tijdplanning, inhoudelijke kennis en onafhankelijk advies.
Eén van de partners van Twynstra Gudde schreef over het vak van de interim-manager het boek Managen is alleen leuk als het tijdelijk is. De eerste plek van Twynstra Gudde bij de management- en organisatieadviesbureaus vorig jaar was ook leuk maar tijdelijk; in die sector zakt het bureau dit jaar terug naar de 17de plek. Nu dus op één bij de interim-bureaus, voor zolang het duurt. De proces-, project- en programmamanagers van Twynstra Gudde zagen wat er aan de hand was, zeiden waar het op stond en vertrokken na gedane zaken, op weg naar nieuw leuk, tijdelijk managementwerk, het gewone, vaste management van de klant in dankbaarheid achterlatend.
2 Berenschot
Tevreden klanten 85 %
Uitstekend 0 %
Beste bedrijf in deze sector op het gebied van budgetbewaking. Tevens het meest aanbevolen aan derden.
De interim-managers van Berenschot komen van dezelfde hrm-afdeling die elders in deze MT100 in de eigen sector 13de wordt. Blijkbaar gaat het nog beter als de Berenschot-managers zelf mogen laten zien wat ze bedoelen. Dat ze verstand van zaken hebben, bleek al uit de eerste plaats bij de management- en organisatieadviseurs, een andere MT100-sector, en ook hier doet Berenschot het goed op ‘inhoudelijke kennis' (2de in de branche op dat onderdeel, 90 procent tevreden klanten). De boodschap kwam over bij zeventien van twintig respondenten (85 procent), die ook nog tevreden waren nadat er was afgerekend (1ste op ‘budgetbewaking', 85 procent).
3 Intermaat
Tevreden klanten 83 %
Uitstekend 8 %
Beste bedrijf in deze sector op het gebied van klachten oplossen en prijs-kwaliteitverhouding.
‘Als zelfstandig gevestigd interim-manager zoekt u de ‘mooie' opdrachten,' weet Intermaat, de interim-tak van Boer & Croon, opdrachten ‘met de nodige uitdaging en mogelijkheid tot persoonlijke ontwikkeling'. Mooi was het, bij twaalf respondenten. 83 procent is tevreden. Klachten losten de verandermanagers als sectorbeste op (75 procent tevreden klanten), niemand in de sector leverde betere waar voor zijn geld (75 procent). De klanten kunnen er weer even tegen: maar 17 procent doet nog eens een beroep op Intermaat.
4 Eiffel
Tevreden klanten 81 %
Uitstekend 13 %
Interim management is mensenwerk, volgens Eiffel Interim Management. Mensen heb je in soorten en maten, de ‘echte Eiffelaar' herken je aan zijn ‘hard werken-mentaliteit', daadkracht en nog een hele reeks gunstige eigenschappen. Zestien respondenten wisten wie ze in huis haalden. Over de eveneens beloofde ‘kennis van zaken' was na afloop nog de helft tevreden (10de en laatste in de branche op dit onderdeel), over duur en eindafrekening 63 procent (9de) en 56 procent (ook 9de). Klachten werden volgens 69 procent naar behoren opgelost, daar derde.
5 K+V Interimmanagement
Tevreden klanten 81 %
Uitstekend 6 %
Beste bedrijf in deze sector op het gebied van flexibiliteit.
Dit is K+V interimmanagement en management search, beslist niet te verwarren met KplusV organisatieadvies. Vorig jaar was K+V ook al vijfde bij de interimbureaus. Toen weinig opvallende prestaties op onderdelen, nu de beste in de sector op flexibiliteit (88 procent van 16 klanten tevreden) en verdienstelijke tweede plekken op tijdplanning, budgetbewaking en prijs ten opzichte van kwaliteit. K+V, ‘omdat u verder wilt'. 38 procent wil in de toekomst verder met K+V.
6 Capgemini
Tevreden klanten 80 %
Uitstekend 0 %
Op de website van Capgemini is, in de rubriek ‘Succesverhalen', te lezen dat interim-managers van Capgemini delicate opdrachten uitvoerden en complexe transformatieprocessen tot een goed einde brachten bij onder meer het KNMI, Essent en een woningcorporatie in Groenlo. Gegevens uit deze MT100 komen niet in aanmerking voor opname in de rubriek. Zesde in de branche, 80 procent tevreden klanten. 15 respondenten waren nog het meest te spreken over de budgetbewaking (3de op dat onderdeel) en de onafhankelijkheid van het advies (ook 3de) van Capgemini.
7 Atos Interim Management
Tevreden klanten 71 %
Uitstekend 14 %
Beste bedrijf in deze sector op ‘gewenste samenwerking in de toekomst'.
Atos Interim Management is ‘de toonaangevende dienstverlener op het gebied van interimmanagement in Nederland', net als vele andere toonaangevende interim-bureaus natuurlijk. In dit overzichtje brengt Atos Interim Management, onderdeel van Atos Consulting, wat weer een divisie is van Atos Origin, het tot een modale zevende plaats. Van 14 klanten zijn er twee uitermate tevreden over de Atos-interimmer, bij zeven van hen is de toekomstige interim-manager opnieuw van Atos.
8 Yacht Interim Management
Tevreden klanten 71 %
Uitstekend 7 %
Interim-professionals van Yacht, ‘dan komt er iemand binnen'. Bij 14 respondenten kwam er iemand binnen over wie na gedane zaken 71 procent tevreden was. Klachten oplossen ging hem volgens 43 procent goed af (9de plek op dat onderdeel), 57 procent was tevreden over de aan de dag gelegde flexibiliteit (9de). Achtste plekken op de onderdelen duur (tijdplanning, 64 procent tevreden) en factuur (budgetbewaking, 57 procent).
9 GITP Interim Management
Tevreden klanten 67 %
Uitstekend 7 %
Bij GITP wordt de situatie bij de klant eerst uitvoerig gewogen en geanalyseerd, teneinde eerst een antwoord te krijgen op de vraag óf men wel een interim-manager nodig heeft en vervolgens, na een zorgvuldige selectie, hoe je de juiste persoon op de juiste plek krijgt. Dat is de bedoeling. De praktijk bleek het afgelopen jaar weer eens weerbarstiger. Negende in de branche, 67 procent van de klanten is tevreden. Op zeven deelaspecten wordt GITP zelfs laatste, met tevredenheidpercentages van rond of beneden 50 procent. Dat alles in het jubileumjaar 2007, waarin GITP 60 jaar bestaat.
10 Zorg Consult Nederland
Tevreden klanten 67 %
Uitstekend 0 %
Laatste in de branche, net als vorig jaar. Zorg Consult Nederland biedt ‘effectieve en pasklare oplossingen'. Die bestaan natuurlijk niet, zeker niet in de zorgsector. De interim-managers van Zorg Consult Nederland kregen het weer zwaar te verduren, er werd van alles van ze gevraagd, flexibiliteit bijvoorbeeld (58 procent van 12 respondenten tevreden), ze moesten klachten oplossen (58 procent) en het budget in de hand houden (58 procent). ZCN scoort desondanks 20 procent meer tevreden klanten dan vorig jaar, het doet het op onderdelen beter dan nummer 9 GITP en wordt op ‘inhoudelijke kennis' zelfs derde in de branche.