Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Interculturele communicatie bij beoordelings- en functioneringsgesprekken

Interculturele communicatie bij beoordelings- en functioneringsgesprekken > Van den Broek en Partners > Zaltbommel > 125 euro > Eindoordeel: 5

Wat als je medewerkers elk jaar zes weken op vakantie willen naar hun geboorteland? Of: wat doet de vrouwelijke leidinggevende met de fysieke bedreigingen van de niet-Nederlandse medewerker wiens jaarcontract ze niet heeft verlengd? Communiceren met medewerkers uit andere culturen valt nog niet mee, zo blijkt steeds vaker uit verhalen van leidinggevenden in de media en in gesprekken. Vooral in beoordelings- en functioneringsgesprekken komen de strubbelingen aan het licht. Toch zijn er nog niet veel trainingen op de markt, zo blijkt ook tijdens het voorstelrondje. Vandaag zijn er vooral p&o-medewerkers, die hier behalve voor zichzelf, ook zijn om te weten te komen of deze cursus geschikt is voor hun leidinggevenden. Helaas valt de training wat tegen. Trainer Baudouin Knaapen is sympathiek en prettig om naar te luisteren, maar neemt wat veel tijd om zichzelf voor te stellen. En veel tijd voor de theorie. Dit laatste is een bepaald ingewikkeld verhaal over hoge en lage taalcontexten en A-, B- en C-culturen. De ene cultuur, waar in een bepaalde context wordt gesproken, kan slecht overweg met mensen uit een andere cultuur en vice versa. Aardige kennis voor wie een cursus intercultureel communiceren volgt bij communicatiewetenschappen aan de universiteit. Voor een praktische training van vier uur is het zonde van de tijd. Na de goed verzorgde ‘sandwichbreak’ gaan we een communicatiespel doen. Voor ons ligt een tapijt met vakjes, waarvan sommige piepen als je erop staat. We moeten een ‘pieploos’ pad zien te vinden en vervolgens iedereen via dat pad naar de overkant leiden, zonder gebruik te maken van onze stem. Het is een leuke oefening in communiceren, maar de interculturele bedoeling is niet duidelijk. De deelnemers proberen steeds voorbeelden uit hun praktijk te koppelen aan Knaapens verhaal. Dat maakt dat er toch nog behoorlijk wat treffende praktijkvoorbeelden voorbijkomen. Zoals een cursist die vertelt over de rechtzaak die zij is begonnen tegen een medewerker die zich ziek meldde, maar op vakantie bleek te zijn. De vragen van cursisten, worden veelal door de andere cursisten beantwoord. Met name een van hen blijkt over een rijke praktijkkennis te beschikken. Functio-nerings- en beoordelingsgesprekken komen nauwelijks tot niet aan de orde, terwijl daar de training over zou gaan. Knaapen stipt veel aspecten aan waar het in interculturele communicatie aan kan schorten, maar draagt weinig specifieke oplossingen aan. Het blijft bij: ‘zorg dat de normen en waarden van de organisatie duidelijk zijn; verbind sancties aan onwenselijk gedrag; maak geen uitzonderingen’. De praktische invulling is vooral aan de deelnemers te danken. Wel geeft Knaapen bij de afsluiting zijn telefoonnummer, zodat iedereen met vragen hem kan benaderen. Een sympathiek gebaar, wat echter niet kan verhullen dat deze cursus beter kan.

Het oordeel van de cursisten

Josee Zaal, hoofd opleidingscentrum, p&o-adviseur IJsseland Ziekenhuis Capelle a/d Ijssel “Het is belangrijk om de normen en waarden van de organisatie duidelijk te hebben: het strategisch en tactisch management moet op één lijn liggen. Nieuw was voor mij de theorie over onder meer taalcontext. Nuttig om te weten.”

Jacky Jee (43), senior adviseur p&o gemeente Dordrecht “Ik volgde deze cursus om erachter te komen of die nuttig is voor onze leidinggevenden. Daar ben ik nog niet over uit. De trainer deed het leuk. De oefening in communiceren vond ik goed. Het maakt je bewust dat je duidelijk moet zijn.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Claudia Mous (31), p&o-adviseur Creyf’s Beheer, Den Bosch “Ik heb genoten van de verhalen van de medecursisten. Ik wil graag een netwerk opbouwen over diversiteit. Er is behoefte aan kennis over intercultureel communiceren in Nederland, want pasklare antwoorden zijn er niet.

Jolanthe Gerrits (32) hoofd personeelszaken Clean Lease Randstad, Koudekerk aan den Rijn “In ons bedrijf werken zo’n dertig verschillende nationaliteiten. Ik ben gekomen om te zien of dit iets voor onze managers is. Dat is het niet. Iets nieuws heb ik niet gehoord, maar ik heb wel bevestiging gekregen dat ik het goed doe.”