Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovatie volgens Marissa Mayer

Innoveren kun je leren. Zo moet het volgens topvrouw Marissa Mayer, tot voor kort Google-medewerker, nu Yahoo-ceo.

Een topvrouw, dat is Marissa Mayer zeker. Tot voor kort stond ze bekend als één van de eerste Google-werknemers; ze was bij het internetbedrijf verantwoordelijk voor de locatiediensten en eerder deze maand werd ze benoemd tot ceo van Yahoo. Cool hoor, al is het niet direct (meer) het meest sexy bedrijf op internet. Ach, er staat gelukkig een flinke vergoeding tegenover, Mayer zal 1 miljoen dollar per jaar gaan verdienen en kan daarnaast miljoenen aan bonussen en opties tegemoet zien.

Wie is deze topvrouw, en hoe denkt ze over zaken doen? Tegen FastCompany vertelde ze in het verleden hoe volgens haar innovatie tot stand komt. Hoe? Nou, zie hieronder. Benieuwd wat ze hiervan gaat toepassen bij Yahoo. In ieder geval liet ze medewerkers in een interne memo, waar AllThingsD over bericht, al weten dat ze in geval van twijfel gewoon door moesten gaan met hun projecten. "Yes, keep moving."

1. Het hoeft niet meteen perfect te zijn

Apple is goed in perfectie, vertelde Mayer. Probleem is alleen: mocht je dat ook doen en je eindproduct dan uiteindelijk matig blijkt te zijn, heb je flink wat geld en tijd besteed aan, tja, een matig product. Bij Google hanteerde Mayer daarom de strategie om vroeg en vaak te lanceren. Al experimenterend kan je dan toewerken naar wat de markt van je vraagt.

2. Een idee komt overal vandaan

Intern had Google een lijst waar mensen een idee konden posten, die door iedereen kon worden opgepikt. Door commentaar van anderen, kwam er vanzelf een nieuw idee uit voort.

3. Geef medewerkers de ruimte

Dit punt gaat over de beroemde 20%-regel bij Google, die medewerkers in staat stelt één dag per week te werken aan een project dat ze gewoon leuk vinden. Zo bedacht een werknemer een tooltje om nieuws uit verschillende bronnen te verzamelen, en liet dit aan haar collega's zien. Google News was geboren.

4. Breng projecten samen, stop ze niet

Een lesje die Mayer leerde van voormalig Google-ceo Eric Schmidt: als een project goed genoeg is om tot een bepaald stadium ontwikkeld te worden, zit er blijkbaar een interessante aspect aan. Zelfs als de markt het daar niet mee eens is. Dus als iets niet werkt, stop er dan niet meteen mee. Verwerk het tot iets waar de markt wel naar vraagt.

5. Deel zoveel mogelijk info

Hoe meer je deelt, hoe meer inzicht je medewerkers hebben over wat er gebeurt. Mayer vertelt dat er elke week een mail werd verstuurd door medewerkers waarin ze puntsgewijs vertellen wat ze de afgelopen week hebben gedaan. Zo kan iedereen weten wat er gebeurt en wordt er niets dubbel gedaan.

6. Het gaat om de gebruikers

Mayer: "Ik noemde dit altijd 'gebruikers, niet geld'. Als je de focus op de gebruiker legt, komt het geld vanzelf, zegt ze.

7. Data zijn a-politiek

Dus data hebben altijd gelijk. Als er uit een eigen onderzoek naar voren komt dat een bepaald ontwerp de beste resultaten geeft, dan wordt dat bepaalde ontwerp gebruikt. 

8. Creativiteit houdt van beperkingen

Hoe meer beperkingen, hoe leuker de uitdaging. Hoezo, het is onmogelijk?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

9. Ben je geniaal? We zoeken mensen

Het was deze leus die Mayer jatte van een ander bedrijf, toen haar bij Google werd gevraagd om een goede wervings-slogan. Jaren later, zegt Mayer, was Google een gigantisch bedrijf geworden, maar de cultuur uit de begintijd bleef al die tijd overeind.

Foto door Giorgio Montersino