Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Inleiding – Een goed advies blij slecht weer

In de grote wereld van de financiële dienstverleners keert één woord steeds terug: Kredietcrisis. Het is kommer en kwel in de geldwereld, maar de 738 door TNS Nipo geënquêteerde managers wisten de pareltjes er toch voor u uit te lichten…

Een goed advies is van onschatbare waarde, zeker in tijden van onweer. En onweren doet het op de geldmarkt. Wat te denken van het leed rond de woekerpolissen van verzekeraars. Als u deze gids in handen heeft, heeft toezichthouder AFM waarschijnlijk net een rapport gepresenteerd waaruit moet blijken hoeveel de miljoenen Nederlandse beleggingspolishouders te veel hebben betaald. De ondervraagde managers (513 algemene en 225 financiële managers) hebben alvast een keihard oordeel geveld: kregen de verzekeraars in 2007 nog 44 sterren, nu moeten ze het met tien sterren minder doen.

Draai om de oren

Ook de pensioenfondsen kregen een flinke draai om de oren. De kelderende aandelenkoersen en oplopende inflatie doen het vertrouwen geen goed: 22 sterren tegen 41 vorig jaar. En wat te denken van de risk managers? Zij leerden met de kredietcrisis een pijnlijke les in risicobeheer. Banken hadden geen idee welke enorme gevaren ze liepen. Wie had ooit durven denken dat wanbetaling van een paar duizend Amerikaanse huizenbezitters tot een wereldwijde crisis en een bijna volledige instorting van de kredietmarkten zou leiden? Wereldwijd zullen de banken naar schatting zo'n 300 miljard euro op hun kredietportefeuilles moeten afboeken. Volgens Cees Maas, oud-CFO van ING en één van de opstellers van een in juli gepubliceerd rapport van het Institute of International Finance (IIF) zijn de banken in hun risicobeheer collectief tekortgeschoten. En dat geldt in het bijzonder voor de Franse bank Sociëté Générale, die 4,9 miljard euro verloor aan de ongeoorloofde handel van junior handelaar Jérôme Kerviel. Bij een goed werkend risk-managementsysteem waren natuurlijk alle alarmbellen gaan rinkelen toen hij eigenhandig voor zo'n 50 miljard euro aan verplichtingen aanging. Zeer kwalijk voor het imago van de geldmarkt, zo'n affaire.

Over imago gesproken: in eigen land maakte de Belastingdienst een flink aantal slechte beurten. Dit voorjaar mochten 720.000 belastingplichtigen hun aangifte opnieuw invullen, omdat de fiscus ze was kwijtgeraakt. En dat overkwam ook 40.000 ondernemers, van wie de overlegde salarisgegevens door automatiseringsproblemen waren gewist. Dan waren er ook nog de fouten die enigszins op de lachspieren werkten. Een 3-jarig jongetje kreeg bericht dat hij recht had op teruggave over het jaar 2004, een jaar vóór zijn geboorte. Een meisje van 2 moest 1400 euro betalen vanwege vermeende bijverdiensten…

Kunt u nog meer ellende aan? Dan gaan we in één adem door naar Fortis, een van de overnemers van ABN Amro, dat onder andere zijn hand ophield bij de Libische leider Khadaffi om de balans kredietcrisisproof te krijgen. De bank lijdt in hoge mate aan de kredietcrisis en topman Jean-Paul Votron moest het veld ruimen. De topman zou de overname van ABN Amro op een ongelukkig tijdstip hebben doorgedrukt en veel te veel voor de nieuwe dochter hebben betaald. Fortis moet nu alle zeilen bijzetten om het gekelderde vertrouwen bij de aandeelhouders, die hun aandeel flink zagen zakken, terug te winnen.

Goed nieuws

En dan nu het goede nieuws. Want dat is er gelukkig wel. Factormaatschappijen doen het prima. Zij voeren een bedrijfsfinanciering op basis van verzonden maar nog niet betaalde facturen wat vooral aantrekkelijk is voor bedrijven met een beperkt werkkapitaal, die niet te lang op betaling van verzonden facturen kunnen wachten. De Nederlandse factoringmarkt is vorig jaar met een kwart gegroeid naar 34 miljard euro. Zij profiteren juist van de kredietcrisis omdat banken minder scheutig zijn met het verstrekken van kredieten.

Factoring is dus een uitzondering, over de gehele breedte heeft de financiële wereld het loodzwaar. Des te belangrijker is het voor u om goed geadviseerd te worden door collega-managers over de beste financiële dienstverleners. De managers deelden veel minder sterren uit dan vorig jaar (158 tegen 256), maar sommige bedrijven werden wel heel goed gewaardeerd. Niet minder dan zeven maal werd een financial in de verschillende deelcategorieën met drie sterren gewaardeerd. Rabobank haalde dit aantal zelfs twee keer binnen: op het gebied van Corporate Finance en Treasury & Trading.

Het onderzoek van TNS Nipo beperkt zich echter niet alleen tot het aanbevelen van financiële partners. Zo wilden we graag weten of cfo's hun rol binnen het bedrijf ondergewaardeerd vinden. Net als vorig jaar was 29 procent het hier (helemaal) mee eens. Ook vroegen we aan de geënquêteerden of overregulering en controlemechanismen goed ondernemersschap in de weg staan. Niet minder dan 59% van de financiële managers was het hier (helmaal) mee eens. En 37 procent van de cfo's vindt dat hoofdelijke aansprakelijkheid van financiële managers verdere professionalisering van de branche betekent. Tja, dan eindigen we toch weer met slecht nieuws voor de ‘penningmeesters': slechts 22 procent van de ceo's deelt die laatste mening.

Welk bedrijf heeft de meeste sterren?

* BEDRIJF

16 ING BANK  

14 RABOBANK

13 ABN AMRO  

13 FORTIS BANK

8 KPMG  

7 AON   

7 POSTBANK

6 AEGON

6 BDO

5 DELOITTE

5 PRICEWATERHOUSECOOPERS   

4 ACHMEA

4 ERNST & YOUNG

4 NATIONALE NEDERLANDEN

4 VAN LANSCHOT BANKIERS

3 OHRA

3 REAAL VERZEKERINGEN      

2 ABP   

2 BERK  

2 CENTRAAL BEHEER 

2 DE LAGE LANDEN  

2 DELTA LLOYD

2 FBTO       

2 HEWITT

2 IFN FACTORS

2 INTERPOLIS      

2 LOYENS & LOEFF           

2 MARSCH

2 MAZARS

2 MEEÙS

2 PGGM

2 SPF SPOORWEG PENSIOEN FONDS

2 UNIVÉ

2 ZWITSERLEVEN

1 JPMORGAN   

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

1 LOYALIS