Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Inhaken op de sponsorgekte doe je zo

De Oranje Trophy wil een graantje meepikken van de sponsorgekte rond grote sportevenementen. MT reed een rondje mee.

De autorally Oranje Trophy werd vier jaar geleden in het leven geroepen. Het concept: met een bonte groep mensen in oranje auto's naar een sportevenement rijden. De eerste stop: de Olympische Spelen in Beijing. Twee jaar later reed een soortgelijke groep dwars door Afrika voor het Wereld Kampioenschap voetbal in Zuid-Afrika. Dit jaar ging de reis dwars door Europa, eerst naar het EK in Kiev, daarna via Scandinavië naar de start van de Olympische Spelen in Londen.

Sponsoring rond events

Organisatoren Maurits Rodermond (31) en Ralph van den Houten (28) zien het als de ultieme manier om sponsoring te krijgen rondom grote sportevenementen. Elk voertuig dat meerijdt – dit jaar vijfentwintig auto's en drie motoren – zit volgeplakt met bedrijfslogo's die het betreffende 'team' sponsoren. "Of je nou naar de slager op de hoek stapt of een Unilever, iedereen doet iets rondom een Olympische Spelen", zegt Rodermond, "maar NOC/NSF- of KNVB-partner worden is hartstikke duur en je mogelijkheden zijn beperkt. Een hardloper gaat niet plots met een petje van jouw merk die race lopen. Wij bieden een platform om op een creatieve manier en over een langere periode aandacht voor jouw merk te genereren."

Niet goedkoop

De sponsoring kunnen de deelnemers aan de Trophy goed gebruiken, het is niet goedkoop om zes weken door stad en land te reizen en elke nacht ergens te overnachten. "De kosten voor het inschrijven zijn zo'n 5.800 euro en daarbovenop komen nog je kosten voor brandstof en eten", zegt Van den Houten. "Daarom sporen we de teams aan op tijd sponsoren te zoeken. We hebben informatiebijeenkomsten hoe ze dit het beste kunnen aanpakken en waar we in het verleden tegenaan zijn gelopen."

Team Euromaster

"Een goed voorbeeld van creatieve sponsoring is Team Euromaster", zegt Rodermond. Het bandenbedrijf rijdt als een van de niet-particuliere teams mee in de Trophy. "Ze controleren regelmatig de bandenspanning van de voertuigen en gaan naar de meest obscure autogarages van heel Europa om daar te kijken hoe ze met banden omgaan. Alles wat ze doen zetten ze op Facebook en voor elke 'like' doneren ze 1 euro aan Dance for Life."

Elektrisch

De Trophy is dit jaar extra bijzonder: het is de eerste keer dat drie auto's volledig elektrisch de afstanden afleggen. Om de Nissan Leaf's ook buiten Nederland van stroom te voorzien, rijdt er een truck mee met daarop generatoren op (synthetische) diesel en snelladers die de auto's binnen dertig minuten bijladen. "Het is de uniek dat een elektrische auto deze afstanden aflegt", zegt coureur Kevin Kooijman, die namens Nissan in een van de drie Leaf's meerijdt. "De Leaf voelt en rijdt als een normale auto, het is echter fluitserstil en een stuk vlotter dan de gemiddelde gezinswagen."

MT reed in een elektrische Nissan Leaf mee naar de Noordkaap, lees hier onze ervaring.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Trophy Tours

In Februari gaan Rodermond en Van den Houten beginnen met het volgende project: Trophy Tours. Autorally's gericht op de young professional die in een korte tijd veel wil meemaken. "Eén evenement in de twee jaar, daar kun je geen organisatie mee draaien", verklaart Rodermond. "We willen ons daarom profileren als de specialist in avontuurlijke reizen. De mentaliteit 'work hard, play harder', spreekt onze doelgroep aan." De eerste tocht gaat in tien dagen van Amsterdam naar Casablanca. Kosten, zo'n 2500 euro en je gaat met je eigen auto.

De Oranje Trophy wordt niet vergeten, de plannen voor het WK voetbal in 2014 liggen al klaar: New York – Rio de Janeiro. Een avontuur van ruim twee maanden. Voordat het zover is, eerst Londen. Nu hopen dat het de sporters daar beter vergaat dan de voetballers in Oekraïne.