Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In Memoriam: C.K. Prahalad

Rick Nieman over de befaamde managementgoeroe: Het officiële overlijdensbericht, verstuurd door zijn familie, is kort maar krachtig. 'It is with great sadness that we announce the passing of Dr. C.K. Prahalad. Throughout his life, he touched a great many people in innumerable ways.'

 

Op 16 april jl. stierf na een kort ziekbed de man die de afgelopen jaren alom werd gezien als de meest invloedrijke managementgoeroe ter wereld. De Thinkers50, de tweejaarlijkse lijst van belangrijke zakelijke denkers, zette hem twee keer op nummer één (in 2009 en 2007), voor namen als Michel Porter en Bill Gates. Alleen de ‘Godfather’ van managementdenkers, Peter Drucker, stond eerder twee keer op nummer één.

Die hoge positie verdiende Coimbatore Krishnao 'C.K.' Prahalad door herhaaldelijk revolutionaire ideeën te lanceren die in de praktijk ook daadwerkelijk hun waarde bewezen. In 1994 schreef hij samen met Gary Hamel ‘Competing for the Future’ (De strijd om de toekomst), waarin zij het concept van kerncompetencies lanceerden. Die term, die bedrijven aanspoort uit te zoeken wat ze echt goed kunnen en zich vooral daarop te richten, werd een begrip in de zakenwereld.

In 2004 kwam hij met ‘The Future of Competition’ (De toekomst van concurrentie). Die toekomst draaide om, zoals hij het noemde, "waarde toevoegen door het co-creëren van ervaringsplatformen." Wat hij bedoelde was dat bedrijven niet langer alleen een product of dienst moesten maken en vervolgens proberen dat te verkopen, maar dat ze hun producten moesten ontwerpen in samenwerking met hun klanten. In een interview dat ik met hem had zei hij: "Bedrijven moeten zich concentreren op het creëren van nieuwe ervaringen voor de consument, want daar zit de toekomst in. En waarom zou je consumenten geen platform geven waarop ze zelf kunnen kiezen? Je hoeft dan geen marktonderzoek meer te doen, want mensen vertellen je zelf wat ze willen. Sterker nog, je klanten zullen zelf met nieuwe ideeën en toepassingen komen, die jij dan weer aan andere mensen kunt verkopen." De iPhone bestond nog niet, en van ‘apps’ had niemand nog gehoord. Maar dat was exact wat Prahalad bedoelde.

In 2006 schreef hij ‘The Future at the Bottom of the Pyramid’, waarin hij uiteenzette hoe je zaken kunt doen met de allerarmsten ter wereld, en zo tegelijkertijd geld kunt verdienen en armoede kunt bestrijden. Prahalad daarover: "Alle grote bedrijven proberen te groeien en vinden dat moeilijk. Maar vijf miljard mensen zien ze niet staan!" Terwijl die mensen ook zeep, shampoo en thee willen kopen. Alleen niet in grote gezinsverpakkingen, maar in kleine hoeveelheden. Op een recente bijeenkomst hoorde ik Unilever topman Paul Polman nog enthousiast vertellen hoe belangrijk Prahalads adviezen zijn geweest voor zijn bedrijf, dat in India producten verkoopt aan 2 van de 3 inwoners – ook de allerarmsten dus.

Prahalad wist dat zijn gezondheid niet best was, maar hij liet zich er niet door stoppen. Hans Groen van Focus Conferences, die Prahalad vijf keer naar Nederland haalde, vertelt: "De laatste keer dat hij een seminar voor ons verzorgde, had hij ’s avonds stiekem een eetafspraak gemaakt, volgens mij met Antony Burgmans, de oud-topman van Unilever. Toen zijn assistent Lou dat merkte kreeg hij er ongenadig van langs. Hij moest zijn rust nemen."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

C.K. – Sea Kay – Prahalad was 68 jaar oud. Hij laat een vrouw na, twee kinderen en drie kleinkinderen.

Door Rick Nieman, journalist bij RTL Nieuws en schrijver van 'De goeroemethode, de weg naar succesvol leiderschap volgens o.a. Tom Peters, Michael Porter, C.K. Prahalad, Philip Kotler, John Kotter en Stephen Covey.' Nieman interviewde Prahalad drie keer, onder andere voor nieuwszender RTLZ.