Een strategische business partner met ondernemersbloed, noemde de CEO van RTL Nederland Vivienne de Leeuw vorig jaar. Vanaf 1999 werkte De Leeuw bij verschillende bedrijven in leidinggevende functies op het terrein van onder andere corporate finance en investor relations. In 2008 maakte zij de stap naar Royal KPN als Head of Investor Relations en in 2011 werd zij als CFO verantwoordelijk voor het Consumer Residential segment. De afgelopen jaren maakte ze de stap van corporate finance naar een brede strategische finance rol, waarbij verandermanagement en klantgericht denken centraal staan.
CFO Plus
De Leeuw is net geen jaar financieel topvrouw geweest bij RTL Nederland; 1 mei 2017 begon ze in de functie. Bij de bekendmaking zei Bert Habets, CEO RTL Nederland: ‘Vivienne is een CFO plus. Zij heeft ruime ervaring in onder andere M&A, Investor Relations en Consumer Intelligence. Kennis en ervaring die nodig zijn in een bedrijf als RTL dat in een snel veranderende markt opereert. Haar ondernemersbloed en ervaring met complexe strategische vraagstukken heeft de definitieve doorslag gegeven om haar toe te voegen aan ons directieteam’, tekende Financieel Management op.
Zelf had De Leeuw ook zin in de functie die ze deze week heeft neergelegd. Een van de redenen dat ze voor de baan koos, was de transformatie die RTL doormaakt op de consumentenmarkt. ‘Ik ben ervan overtuigd dat het meer consumentgericht maken van RTL nieuwe kansen zal creëren’, zei ze bij haar aantreden in een persbericht. ‘Als CFO wil ik vooral een sparring partner zijn die met strategische en brede financiële kennis helpt om deze kansen te verzilveren in een veranderende markt.’
De afgelopen periode investeerde RTL Nederland in diverse nieuwe initiatieven, waaronder een initiatief voor vloggers en de snel groeiende videodienst Videoland in antwoord op het veranderende kijkgedrag, waarbij de consument de traditionele tv-programma’s inruilt voor filmpjes via Facebook of YouTube of ‘on demand’ afstemt op series, films en andere producties. Met Videoland is RTL de grootste lokale on demand-aanbieder in Nederland, maar de afstand op marktleider Netflix is nog altijd aanzienlijk.
Fan-centric
Met het oog op de toekomst gaat RTL zich niet langer richten op zenders, maar op het werven en bedienen van individuele kijkers – wat het een ‘fan centric’-aanpak noemt, schrijft Villamedia. De organisatie wordt daarop aangepast, waarbij gedwongen ontslagen niet zijn uitgesloten. De Leeuw vertrok per direct omdat ze zich niet kan vinden in de nieuwe organisatiestructuur.
In een persbericht licht ze haar vertrek toe: ‘Het afgelopen jaar heb ik met veel plezier gewerkt aan de transitie naar een brede strategische finance rol, waarbij klantgericht denken een centrale plek in neemt. Dat heb ik samen met een fantastisch team gedaan. Echter, er is een verschil van mening ontstaan over de nieuwe organisatiestructuur die voortvloeit uit de strategische koers die RTL gaat varen. Daarom heb ik besloten om mijn functie als CFO van RTL Nederland neer te leggen.’
De Leeuw legt haar functie als CFO per direct neer. Haar taken worden in elk geval tot het einde van het jaar ad interim overgenomen door Rik Welling, Director Strategy, Corporate Development & Distribution bij RTL Nederland. CEO Sven Sauvé zegt begrip te hebben voor haar vertrek.