Victor van Tol heeft vorig jaar goed kunnen nadenken over wat hij wil met Snappcar, en welke rol hij daar zelf in speelt. Van het voorjaar tot de herfst van 2017 was de oprichter en CEO uit de running toen bij hem een tumor werd gevonden die geopereerd moest worden. Een blessing in disguise noemde hij het zelf.
Van Tol vertelde over die maanden in een interview met MT: ‘Een goede vriend van me werd op een kwaad moment getroffen door kanker. Dat zette me wel aan het denken. Ik boekte daarom toch maar eens een prescan, zo’n dagje in Duitsland waar ze je helemaal doorlichten. Daar kwam uit dat er een tumor ter grootte van een appel zat tussen mijn rechterlong en hart. Daar had ik totaal geen rekening mee gehouden. Maar ook toen bleek ik, ook wat zo’n schokkend bericht betreft, toch vooral ondernemer. Ondernemen is omgaan met tegenslagen; zo heb ik dit ook benaderd.’
Valkuil
Van Tol begon zijn carrière met een andere eigen onderneming; in 1993 was hij medeoprichter van trainingsbureau Van Tol & Balje Software Services. Vervolgens werkte hij als Management trainee en e-commerce manager bij KLM, als Strategieconsultant bij Nolan, Norton & Co. en in diverse functies bij BCD Travel. In 2008 richtte hij data-analysebedrijf Teezir mede op en in 2011 kwam ontstond Snappcar. Hij maakt er als CEO lange dagen en nam zijn werkzaamheden vorig jaar eens onder de loep, zei hij tegen MT.
‘De waarde die ik als CEO toevoeg, moet op strategisch vlak liggen, op het aanhaken van nieuwe partners en het sparren met mijn mensen’, realiseerde Van Tol zich. ‘In de praktijk dook ik te snel in de operatie en bemoeide ik me met dingen waarmee ik me niet zou moeten bemoeien. Mensen vragen je veel en je bedrijf blijft natuurlijk je baby, maar ik moet degene zijn die besluit of sleutelloze toegang tot onze deelauto’s ons een concurrentievoordeel geeft, niet waar en met welke technologie we dat gaan doen. Ik trap nog steeds in die valkuil, maar ben me er veel bewuster van dan ooit tevoren.’
Nooit aan beginnen
Als peer-to-peerplatform zonder assets onderscheiden we ons duidelijk van automotive bedrijven als Daimler, dat achter Car2Go zit, en BMW’s DriveNow, zegt Van Tol. Hoewel Snappcar stuurt op groei in transacties, niet op omzet of winst, staat Amsterdam al op het punt van break-even. Dat moet richting winst gaan en vervolgens wil Van Tol bewijzen dat Snappcar dat trucje elders in Europa kan herhalen.
Het gaat dus best goed, maar als hij zes jaar geleden geweten had wat hij nu wist over autodelen dan was hij er waarschijnlijk nooit aan begonnen, zei hij begin dit jaar tegen Fastmovingtargets. ‘Vraag en aanbod lokaal bij elkaar brengen is best lastig, omdat je auto eigenaren mee moet nemen. Het is één van de lastigere businessmodellen die je kunt bedenken.’
Eén van de lastige problemen waar Snappcar mee te maken heeft is een tekort aan huurauto’s, schrijft Fastmovingtargets. Mensen vinden het eng om hun auto te verhuren. Om dat te ondervangen is in Amsterdam een leaseconstructie gelanceerd. ‘Er rijden nu in samenwerking met een leasemaatschappij een paar honderd zuinige auto’s rond, waarbij je voor 99 euro per maand in een gloednieuwe Fiat 500 rijdt, mits je dat ding minimaal twee keer per maand deelt’, zegt Van Tol.
Fraude
Een ander probleem is dat het bedrijf net als concurrent MyWheels merkt dat mensen al bestaande schades proberen te claimen op basis van een kleine schade die is ontstaan tijdens de verhuur, zegt een woordvoerder tegen het FD. Snappcar begon kleinschalig in Utrecht, als een soort Airbnb voor auto’s, Maar inmiddels is het bedrijf internationaal actief, met een kleine 500.000 leden die volgens het bedrijf nu 40.000 auto’s met elkaar delen. En waar een sector groeit, neemt ook de kans op fraude toe, aldus het bedrijf. Snappcar heeft de voorwaarden nu versoberd en het eigen risico voor de eerste keer huur verhoogd omdat het bedrijf merkte dat vooral mensen die voor het eerst huren relatief vaak schade claimen. Ook in de uitkeringen is flink gesnoeid.