Het lievelingsproduct van Tico Schneider van de Hema? De tompouche. ‘Sinds ik een kind was, waren de tompouchen er altijd op het moment dat er iets te vieren viel. Zo voelt het product voor mij nog steeds’, aldus Schneider in een bedrijfsfilm van de retailer.
Zeventien jaar deed Schneider erover om van assistent store manager op te klimmen tot country director Nederland. Hij vervulde onder andere functies in operations en e-commerce, om zich uiteindelijk verantwoordelijke voor het thuisland te mogen noemen.
Online
Zijn grootste keerpunt in zijn carrière noemt Schneider het moment dat hij als Head E-commerce aan de slag ging in 2015. ‘Ik kwam met mijn ervaringen uit de fysieke winkels de wereld van online binnen en meteen veranderde mijn blik op winkelen en daarmee ook mijn visie op waar we met het bedrijf naartoe moeten’, zegt Schneider in een interview met MT. ‘Het gaat helemaal niet om ofwel online of winkels, het draait om het toegang tot het merk.’
Schneider was in de functie verantwoordelijk voor het opzetten van het instore picking, waarbij klanten hun producten die online besteld waren in de winkel op konden halen. ‘Klanten kopen online en halen het pakketje op in de winkel. En als ze er toch zijn, nemen ze vaak ook wat anders mee’, aldus Schneider tijdens een seminar e-commerce. Ook lanceerde hij een nieuwe website, waarbij winkelen meer centraal kwam te staan.
Voor Schneider was het vooral belangrijk om online en offline samen te laten werken. ‘Je kan iets niet online opeten, zeg ik altijd. Waardoor je altijd een plek zal houden waar het moment van eten plaatsvindt, of dat nou thuis, in de winkel of in het restaurant is. Online kun je goed laten zien wat je te bieden hebt, maar er zal altijd een restaurant nodig blijven.’ Zo zorgde hij ervoor dat de producten die online gezamenlijk werden besteld ook in de fysieke winkel dichterbij elkaar kwamen te liggen. ‘Op die manier versterken beide gebieden elkaar.’
Halvering
Na anderhalf jaar als directeur Hema Nederland te hebben gewerkt, verlaat Schneider nu het bedrijf. Reden is de halvering van de directie, een maand nadat investeerder Marcel Boekhoorn het bedrijf overnam van Lion Capital. Ook CMO Adriana Hoppenbrouwer, tevens Goudhaantje in 2017, verlaat het bedrijf.