Adriana Hoppenbrouwer
Goudhaantje in: 2015, 2016 en 2017
Is: Chief Marketing Officer Hema
Keerpunt: Een liefde voor merken
‘In het begin van mijn carrière kreeg ik al heel snel veel verantwoordelijkheid. Ik werkte bij SCJohnson in de Verenigde Staten, een bedrijf dat heel veel verschillende merken onder zich had. Voor mijn gevoel miste ik de bagage om de volgende stap te maken en ben toen in Londen een MBA gaan doen. Een hele bewuste keuze.
Ik zat in Londen tijdens de dotcom boom en ik kreeg heel veel energie van wat er daar allemaal gebeurde. Ik wilde heel graag onderdeel van die ontwikkeling zijn. Voor mij een heel belangrijk punt in mijn werkende en prive leven. Met dat inzicht heb ik toen na mijn MBA ontslag genomen en ben ik in London gebleven om aan de slag te gaan bij Orange, wat indertijd een startup was, maar wel een die wereldwijd flink aan het overnemen was.
Merk neerzetten
Ik mocht daar als marketeer alle bedrijven die overgenomen werden gaan ombranden naar Orange. Een fantastische tijd. Bij SCJohnson had ik altijd voor producten gewerkt, nu mocht ik echt een merk gaan neerzetten. Ik kwam erachter dat daar echt mijn passie ligt en heb toen besloten dat ik altijd voor echte merken wilde werken. Merken die bij de klant een emotie losmaken.
Na Orange heb ik onder meer bij Nike en Hunkemoller gewerkt. Nadat we bij Hunkemoller een succesvolle ommekeer hadden gerealiseerd, ben ik naar V&D vertrokken. Ik was toen vrij zelfverzekerd en dacht dat ik het kunstje dat ik bij Hunkemoller had geflikt, ook wel even bij V&D zou doen. De energie die daar heerste was niet meer om te draaien, ik liep niet alleen tegen de grenzen van mijn kunnen als marketeer aan, maar ook als leider.
Leren
Ik heb toen ontslag genomen en ben weer een opleidinggaan doen, aan THNK. Op zoek naar de bagage die ik nu dacht nodig te hebben voor een volgende stap. Ik was er bij V&D achter gekomen dat leiderschap als het goed gaat met een organisatie iets heel anders is dan leiderschap in slechte tijden. Ik had dus weer het gevoel dat ik meer wilde leren. Mijn opleiding aan THNK viel samen met mijn start als CMO bij Hema, een bedrijf waar ik al heel lang wilde werken omdat het een van de mooiste merken van Nederland is.’
Over de Goudhaantjes
Goudhaantjes zijn jonger dan 45 jaar, hebben al een bliksemcarrière achter de rug en rammelen nu ongeduldig aan de poorten van de wereldwijde bestuurskamers. Vanaf dit jaar hebben we een nieuwe aanpak met de Goudhaantjes. Goudhaan ben je voor het leven, maar je staat maar een keer in de lijst. Wil je de nieuwe lijst zien, dan kan dat hier.
De lijst van 2017 is hier terug te vinden.