‘Van nature sta ik best open voor nieuwe ideeën, uitdagingen en ervaringen,’ zei Betzel toen hij begon als CEO van Ikea in India tegen India Times, ‘maar deze opdracht stond niet op mijn to-do-lijst. (…) Het enige waarvan ik zeker ben, is dat we veel zullen leren.’ Hij noemt India een ‘nieuwe en een zeer opwindende en uitdagende markt’.
Peter Betzel nam de leiding als de CEO van Ikea India in maart. In zijn vorige rol was hij zes jaar lang het hoofd van de best presterende markt van de Zweedse multinational, Duitsland. ‘In tegenstelling tot Duitsland, waar mensen heel volwassen zijn, valt in India de openheid van mensen om te bewegen en een nieuw leven te creëren’, zei hij in hetzelfde interview.
In totaal werkt hij al 25 jaar bij Ikea, waarin hij uitgebreide ervaring heeft opgedaan met winkelbeheer. Volgens hem kun je vanuit daar het best leren de kernwaarden van het bedrijf te begrijpen.
‘India is een levendige, multiculturele, veelzijdige en een heel opwindende markt voor Ikea. Ik kijk ernaar uit het bedrijf neer te zetten als een betekenisvol, geliefd en vertrouwd merk. Ik zal met de lokale teams samenwerken om een unieke wereldwijde winkelervaring te bieden (..) aan een diverse groep consumenten in het hele land’, zei Betzel in maart tegen The Economic Times.
De plannen voor India zijn ambitieus: in 2025 wil het concern 25 Indiase winkels hebben. Betzel wil dat de man/vrouwverdeling op alle niveaus 50/50 is en hoopt in de komende jaren het aantal werknemers te vertienvoudigen naar 15.000. In India zit veel groeipotentieel, onder andere doordat vrouwen meer deelnemen aan de arbeidsmarkt en doordat steeds meer Indiërs tot de middenklasse gaan behoren.
Assortiment
Voor het assortiment van de Indiase keten hebben Betzel c.s. flink onderzoek gedaan. ‘We deden meer dan 1.000 huisbezoeken in Mumbai, Haiderabad, Bengaluru en Delhi om meer te weten te komen over hun problemen, behoeften, dromen en ambities. Overal ter wereld doen mensen grofweg dezelfde dingen: eten, slapen, opslaan, etc. Maar wat verschilt, is waar en hoe ze het doen’, zegt Betzel in het interview met India Times. ‘Voor Indiërs heeft een huis een speciale plaats in hun hart. De 24-uurs slaapkamer is bijvoorbeeld een interessante uitdaging. Indiërs slapen, doen hun toilet, kijken tv, eten en slaan dingen op in de slaapkamer. Elke beslissing over het huis is een gezamenlijke beslissing.’
De winkels hebben een ander assortiment dan die in Europa. Naast de bekende Billy-boekenkasten en Klippan-banken, verkoopt de meubelgigant bijvoorbeeld masala-opbergbakken, matrassen van kokosvezels en rijstcakemakers. Verder zijn de kasten en keukens iets lager dan in Europa en Noord-Amerika, weet Nu.nl. Omdat Indiërs niet gewend zijn om zelf meubels in elkaar te zetten, regelt het Zweedse bedrijf dat de producten door derde partijen – lokale leveranciers en klusjesmannen – gemaakt en geleverd worden.