Een bruggenbouwer en motivator, noemt president-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep Paul van Vuuren. ‘Zijn kracht ligt op het vlak van organisatie en strategie. Hij is in staat een goede balans te vinden tussen de belangen van diverse stakeholders.’
Paul van Vuuren kwam al tien jaar over de vloer bij het Eindhovense VDL voor hij CEO werd van VDL Nedcar. Van Vuuren – Brabander van geboorte, inwoner van Limburg – is lange tijd in directiefuncties werkzaam geweest in de financiële sector, vooral bij ING Bank. Het accent lag daarbij op de zakelijke dienstverlening. In die hoedanigheid heeft hij ruime ervaring opgedaan met verschillende ondernemingen en een uitgebreid netwerk opgebouwd, schrijft VDL op zijn website. In de tien jaar voorafgaand aan zijn benoeming tot CEO (december 2017) was hij vanuit de regionale organisatie van ING Bank de vaste contactpersoon van VDL Groep.
Leiderschap
Van Vuuren noemt zichzelf op zijn LinkedIn-pagina een ‘faciliterend leider die zich graag laat verrassen door eigen initiatief’. In de 37 jaar dat hij bij ING werkte, kreeg hij genoeg ruimte om zijn eigen leiderschapsstijl te ontwikkelen, schrijft hij. ‘Medewerkers- en klanttevredenheid staan in mijn aanpak altijd centraal. Werken met plezier en vanuit je passie, maakt het leveren van topprestaties immers mogelijk.’
In de zomer speelde er een stakingsconflict bij VDL Nedcar, waardoor flinke achterstanden ontstonden. ‘BMW is onze enige klant. We kunnen het ons niet veroorloven deze klant, en daarmee de bestaanszekerheid voor meer dan zevenduizend gezinnen, kwijt te raken’, zei Van Vuuren toen. Ook waren er verstoringen in het productieproces. In september had de automaker een achterstand van ruim drieduizend auto’s. Ruim twee derde daarvan heeft BMW bij andere producenten laten maken.
Stakingen
Bij de autofabrikant werken momenteel zevenduizend mensen. Duizend van hen komen binnenkort op straat te staan. De helft van het aantal banen dat verdwijnt betreft die van tijdelijk personeel dat juist was aangenomen om de piek in de productie dit jaar aan te kunnen. Circa driehonderd medewerkers zullen via natuurlijk verloop vertrekken. Bij de overige tweehonderd gedupeerden gaat het om uitzendkrachten.
Donderdag werd bekend dat VDL Nedcar met BMW in gesprek zou gaan over de omvang van de productie, op basis daarvan kon de automaker meer duidelijkheid geven over mogelijke ontslagen. Het bedrijf verwacht dat de productie in 2020 weer zal aantrekken en dan ook weer extra mensen nodig te zullen hebben.