‘Een bank is niet meer en niet minder dan een IT-bedrijf’. Het zijn woorden waar Mirjam Verhoeven in haar rol als CIO voor De Volksbank stellig over is: wie bij De Volksbank komt te werken als IT-specialist, zal zich nimmer vervelen. ‘Je wilt in die klantcontacten de virtuele warmte hebben zitten, mensen moeten altijd van je op aan kunnen. Dat maakt het werk zo uitdagend.’
Zelf is Verhoeven sinds 2002 werkzaam bij De Volksbank, toen nog SNS. Ook daar houdt ze zich op bestuurlijk vlak bezig met het IT-gedeelte van de bank, een positie waar ze naar opgeklommen is na begonnen te zijn als hoofd projectmanagement en chef digitale media. Daarvoor was ze werkzaam als consultant bij KPMG en CapGemini na haar studies Technische Bedrijfskunde en Bestuurlijke informatiekunde.
Innovatie
Vanaf 2015 is Verhoeven werkzaam als chief information officer voor de bank, waar in 2017 de functie van Chief Innovation Officer bijkomt. ‘We willen niet alleen maar kleine primeurtjes, maar we willen voorop lopen in dingen waar we onderscheidend in willen zijn.’
Nu is de Volksbank voornemens Verhoeven per 1 januari tot COO te benoemen – de toezichthouders en de ondernemingsraad zijn de enigen die deze benoeming in de weg kunnen staan. Ze vervangt Alexander Baas, die besluit zich volledig te gaan richten op zijn rol als directeur Klanten, Betalen en Sparen binnen de bank.
Met haar benoeming treedt ze tevens toe tot de raad van bestuur van de bank, wat ervoor zorgt dat deze nu bestaat uit een vrouwelijke meerderheid. Naast Verhoeven zorgen Marinka van der Meer (CCO) en Annemiek van Melick (CFO) voor de vrouwelijke meerderheid, naast CEO Maurice Oostendorp en Jeroen Dijst (CRO).