Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: József Váradi (Wizz Air)

Luchtvaartmaatschappij Wizz Air geeft stakingen en tekorten bij Europese luchtverkeersleiders de schuld van de slechte kwartaalcijfers. De winst van de budgetmaatschappij viel in het eerste kwartaal van dit jaar 14 procent lager uit dan vorig jaar en kwam uit op 50 miljoen euro. Topman József Váradi tempert ook de vooruitzichten voor de rest van het jaar.

József Váradi Wizz Air MT
Foto: YouTube

‘Je moet vechten om te overleven, je moet jezelf bewijzen, en ik denk dat dat de persoonlijke uitdaging is in wat ik deed’, zegt József Váradi in een interview met Apex over waarom hij de luchtvaartindustrie is ingegaan.

Váradi (1965) is een Hongaarse zakenman. Váradi heeft een Master in Economie aan de Universiteit van Economische Wetenschappen van Boedapest en een Master in de rechten aan de Universiteit van Londen.

Tussen 1991 en 2001 werkt hij bij Procter & Gamble en wordt daar Sales Director for Global Customers, waar hij verantwoordelijk is voor grote klanten in elf EU-landen. ‘Wanneer je voor een grote multinational werkt, wordt 80 procent van het succes bereikt op het moment dat je je visitekaartje toont. Dat is in de luchtvaartsector zeker anders’, zegt hij in hetzelfde interview met Apex.

Vervolgens gaat hij naar Malév Hungarian Airlines, de Hongaarse staatsluchtvaartmaatschappij, als Chief Commercial Officer in 2001, en daarna tot 2003 als CEO. Hij bekleedt ook bestuursfuncties bij bedrijven zoals Lufthansa Technik Budapest (Raad van Commissarissen, 2001- 2003) en Mandala Airlines (raad van commissarissen, 2007-2011). In 2007 wint Váradi de Ernst & Young Hungary “Brave Innovator” –prijs, staat op de bedrijfswebsite.

Wizz Air

In 2003 is Jozsef Váradi een van de oprichters van Wizz Air, en tevens sindsdien CEO van de prijsvechter. In een interview met Emerging Europe in 2016 legt Váradi uit dat het idee voor Wizz Air was gebaseerd op twee factoren. De eerste was dat in het begin van de jaren 2000 vliegen nog steeds een dienst was die werd aangeboden aan bevoorrechte mensen. ‘We waren van mening dat vliegen veel toegankelijker zou moeten zijn. We dachten dat we reizen konden hervormen door het betaalbaarder te maken’, zei hij. De tweede was de oostwaartse expansie van de EU, die nieuwe markten opende om naar achtergestelde Midden- en Oost-Europese bestemmingen met groeiende economieën te vliegen.

De roze vliegtuigen van Wizz Air vliegen vanuit Oost-Europa naar 139 bestemmingen in de rest van Europa, en enkele in Noord-Afrika en Azië. De pay-off van de budgetmaatschappij is ‘Now we can all fly’.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Stakingen

De Hongaarse luchtvaartmaatschappij diende dinsdag samen met IAG, Ryanair en EasyJet een klacht in bij de Europese Commissie over de stakingen van de Franse luchtverkeersleiding. Volgens de maatschappijen wordt het ‘fundamentele principe van vrij verkeer binnen de EU’ geschaad.

Uit een handelsbericht blijkt dat de problemen bij de luchtverkeersleiding in het eerste kwartaal hebben geleid tot 34 geannuleerde vluchten bij Wizz Air. Aangezien de verstoringen waarschijnlijk doorgaan tot in de herfst en de brandstofprijzen bleven stijgen in het eerste kwartaal, heeft het bedrijf het besluit genomen de groeidoelstelling voor het volledige jaar bij te stellen van 20 procent naar 18 procent.