Hij heeft een van de moeilijkste banen ter wereld, schreef de Britse website This is Money in 2015. Als CEO van London Heathrow Airport overziet John Holland-Kaye sinds juli 2014 een luchthaven die tot de nok toe gevuld is met gefrustreerde reizigers die vastzitten in rijen voor de paspoortcontrole, een eeuwigheid wachten op hun bagage of een zitplekje proberen te vinden tussen alle glossy winkels.
Uitbreiding lijkt al jaren de enige logische optie voor de vele passagiers, maar de plannen bleven vertraging oplopen; de politiek is verdeeld, milieuorganisaties maken zich zorgen en British Airways, Heathrows grootste klant, is kritisch. De luchtvaartmaatschappij heeft er geen vertrouwen in dat het management de kosten ondanks dure investeringen in een extra baan gelijk kan houden.
John Holland-Kaye
De kwestie speelt al sinds John Holland-Kaye in 2009 aantrad, eerst als commercieel directeur en sinds 2012 verantwoordelijke voor ontwikkelingen en investeringen. Maar in plaats van gefrustreerd te zijn over de impasse, probeert hij de reizigerservaring te verbeteren en van de luchthaven ‘een goeie buur’ te maken door te investeren in communityprojecten in de omgeving, zegt hij tegen The Guardian. ‘Goede service kost niets meer. Het zijn dezelfde mensen, maar anders gemanaged en gemotiveerd.’ Toen Holland-Kaye begon in 2009, stond het vliegveld op plek 138 als het gaat om passagiersaantallen. Vorig jaar later was dat plek 7.
Voor hij bij Heathrow zat, was hij onder meer operationeel directeur bij aannemer Taylor Woodrow Developments en managing director bij brouwerij Bass Brewery. Hij woonde in Australië, de VS en de Filippijnen en woont volgens This is Money nu met zijn vrouw en twee kinderen in West Londen. Hij houdt van zwemmen, koken en wandelen door de heuvels.
Het leukste aan zijn werk vindt hij de mogelijkheden, zegt hij in zijn profiel op de website van Heathrow. ‘Als je in het vliegtuig bij de ene gate stapt, neemt dat je bijvoorbeeld mee naar Mumbai, maar het vliegtuig bij de volgende gate brengt je misschien naar Rio en kan je leven compleet anders maken.’ Je moet natuurlijk wel een ander ticket kopen, voegt hij eraan toe.
Landingsbaan
Het Britse Lagerhuis heeft maandag ingestemd met de uitbreiding van de Londense luchthaven Heathrow met een derde start- en landingsbaan. Van de parlementsleden stemden 415 voor de expansie en 119 tegen. Verwacht wordt dat er in 2021 met de aanleg kan worden begonnen en de derde baan in 2025 open gaat. Het aantal passagiers kan daarmee groeien van 78 miljoen naar 135 miljoen in de toekomst. Ter vergelijking: Schiphol verwerkte vorig jaar 68 miljoen passagiers.
Bovendien zou een derde baan een flinke impuls geven aan de economie: het stuk asfalt levert niet alleen een groei op van 74 miljard pond (84 miljard euro), het zorgt ook voor 100.000 banen en een verdubbeling van de vrachtcapaciteit, zegt de Britse regering.