Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Heinrich Hiesinger (CEO ThyssenKrupp)

Als alles goed gaat, is de fusie tussen ThyssenKrupp en Tata Steel deze week rond. CEO Heinrich Hiesinger is al twee jaar in gesprek met Tata Steel Europe om zijn staaldivisie onder te brengen in een Europese staal joint-venture.

Heinrich Hiesinger ThyssenKrupp MT
Foto: ThyssenKrupp

Het afstoten van de staaldivisie raakt hem emotioneel, zegt Heinrich Hiesinger (1960) tegen Duitse krant Die Zeit. ‘Het staalteam heeft vele ups en downs overleefd en levert het goed werk. Maar er is vandaag de dag te veel staal op de markt, en we doen zaken in een ongelooflijk zware en snelle conjunctuurcyclus. Daar moet je als concern op reageren.’

Op de website van zijn werkgever staat zijn cv. Hiesinger studeerde elektrotechniek aan de universiteit van München, waar hij in 1991 zijn doctoraat behaalde. Van 1986 tot 1992 was Heinrich Hiesinger wetenschappelijk assistent aan zijn alma mater. Na zijn positie aan de universiteit bekleedde hij verschillende functies in verschillende landen in de Power Transmission and Distribution Group van Siemens, waar hij in 2000 president werd. Drie jaar later was hij president en CEO van Siemens Building Technologies AG. In 2007 werd hij benoemd tot lid van de raad van bestuur van Siemens AG en het jaar erop werd hij benoemd tot CEO van de Industry Sector van Siemens en hoofd van de centrale afdeling Corporate Information Technology.

Van oktober 2010 tot januari 2011 was Hiesinger vice-voorzitter van de raad van bestuur van thyssenkrupp AG. Op de jaarlijkse algemene vergadering op 21 januari 2011 werd hij verkozen tot voorzitter van de raad van bestuur. Hij volgde Ekkehard Schulz op en was de eerste CEO van buiten de staalindustrie. ‘Ik denk dat ThyssenKrupp een nieuwe man wil, en eentje die ook een visie op de industriesector heeft. Dat geeft waarschijnlijk een richting aan – dat het bedrijf een breder perspectief wil hebben op de industrie en niet alleen op staal alleen’, zei een analist bij zijn aantreden tegen Reuters.

Fusie

Thyssen Krupp spreekt al twee jaar met de Indiase eigenaren van Tata Steel Europe om zijn staaldivisie onder te brengen in een Europese staal joint-venture. Hiesinger had de nodige hobbels te beslechten, onder andere zorgen van grote aandeelhouders Cevian Capital en Elliott Advisors. Ook de Duitse industriebond had kritiek maar is inmiddels gerustgesteld. Vorige week schaarde de deelstaat Nordrhein-Westfalen zich al achter de fusie. ‘Het is belangrijk dat het fusiebedrijf goed geleid wordt en dat het vanuit Europa verder wordt ontwikkeld’, zei deelstaatminister Andreas Pinkwart van economische zaken.

Donderdag vergadert in Essen de raad van toezicht van ThyssenKrupp. In Mumbai komen diezelfde dag de aandeelhouders van Tata Steel bijeen. Ingewijden zeggen tegen FD te verwachten dat tijdens die twee vergaderingen geen nieuwe barrières meer zullen worden opgeworpen tegen de fusie.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Sinds de raad eind september concrete plannen bekendmaakte om de staalafdeling van de groep uit te besteden in een gemeenschappelijke dochteronderneming met de Indiase concurrent Tata, verkeert het bedrijf in rep en roer. Het staal had Thyssen en Krupp immers ooit groot gemaakt. Die Zeit voerde begin dit jaar een dubbelinterview met Hiesinger en een van de werknemers. ‘Staal behoort duidelijk tot onze roots. We zijn er groot mee geworden, het heeft onze bedrijfscultuur gevormd. Dat is waarom we mede-eigenaar blijven in de geplande joint venture’, antwoordde hij op de vraag wat staal voor hem betekent. Maar: ‘tegelijkertijd is het mijn verantwoordelijkheid als CEO om rationeel naar de staalsector te kijken.’

Door het samenvoegen van twee bedrijven moet op termijn jaarlijks tussen de 400 en 600 miljoen euro bespaard worden. De twee bedrijven hebben samen een jaaromzet van 15 miljard euro en er werken zo’n 48.000 mensen op 34 locaties. Door de fusie verliezen bij beide bedrijven 2000 mensen hun baan.