De eerste baan van Dick Benschop, afgestudeerd historicus, was als leraar geschiedenis. Lang hield hij het niet vol. Een half jaar om precies te zijn, toen ging hij aan de slag als medewerker van Joop den Uyl, die een historicus zocht om zijn biografie te schrijven.
Politieke carrière
Het was het begin van een lange carrière in de politiek. Hij werd naaste medewerker van Den Uyl, Wim Kok en daarna Thijs Wöltgens. In 1994 komt hij zelf op de kandidatenlijst te staan, maar op een onverkiesbare plek. Hij begint een eigen adviesbureau, een van zijn klanten is Schiphol. Een van zijn belangrijkste taken: het creëren van draagvlak voor de verdere ontwikkeling van de luchthaven.
Toch blijft de politiek trekken. In 1998 wordt hij staatssecretaris van buitenlandse zaken. En in 2002 leidt hij het campagneteam van Ad Melkert. De verkiezingen lopen dramatisch voor de PvdA en Benschop stopt als Kamerlid.
Shell
Voor zijn volgende stap wacht Benschop de headhunter niet af. Hij onderneemt zelf actie en belt Jeroen van der Veer, CEO van Shell. ‘Ik kende hem niet persoonlijk. Ik had hem twee keer eerder ontmoet. “Ik wil graag voor Shell werken”, zei ik. “Dat lijkt me een goed idee”, zei Van der Veer. Het duurde nog enkele maanden voordat alles rond was, maar in 2003 kon ik bij Shell beginnen met onder andere het dossier Europees gas,’ zegt Benschop erover in een interview met Management Scope.
Bij Shell heeft hij verschillende functies in binnen- en buitenland. Toch laat de politiek hem niet zomaar los. Als hij in 2006 voor het bedrijf in Maleisië zit, wordt hem nog een ministerspost aangeboden. Hij weigert. Zijn derde kind is nog te klein en hij wil het zijn vrouw niet aandoen. Bij Shell lukt het hem nog twee of drie keer per week thuis te eten en het weekend vaak vrij te houden.
Schiphol
In 2011 wordt Benschop president-directeur van Shell Nederland. Ook na zijn vertrek blijft hij actief bij het concern. Hij wordt verantwoordelijk voor de de aansturing van internationale samenwerkingsverbanden.
In 2018 duikt zijn naam op als de nieuwe topman van Schiphol. De opvolging van Jos Nijhuis verloopt moeizaam en er ontstaat ophef als Nijhuis tegenover de Volkskrant zegt dat het bedrijf op zoek is naar een man. Het leidt ook in de politiek tot boze reacties.
Draagvlak
Ondanks de ophef gaat minister Hoekstra, als grootaandeelhouder akkoord met Benschop die op 1 mei aantreedt. Zijn voornaamste taak is wederom het creëren van draagvlak. Omwonenden zijn boos over de groei en de geluidsoverlast, de milieubewegingen vinden dat teveel vliegen in strijd is met de klimaatdoelen en KLM vindt dat er teveel voorrang is gegeven aan budgetmaatschappijen ten koste van KLM.
Net een maand in zijn nieuwe functie moet Benschop de nummer 1 positie op het gebied van directe vluchten naar Europa als die van hubfunctie, het aantal overstapmogelijkheden en netwerken waarop de luchthaven is aangesloten, overdragen aan Frankfurt.