‘Vliegen is altijd fascinerend’, zegt Carsten Spohr in een interview met Lufthansa Magazine. ‘Ik hoop dat ik voor de overgrote meerderheid van onze klanten spreek als ik zeg dat ik zelfs als frequent flyer echt geniet van elke vlucht.’
Zijn liefde voor vliegtuigen is ook te zien op zijn cv. De Duitse Spohr (1966) studeerde industrial engineering aan de universiteit van Karlsruhe, en volgde een opleiding tot verkeersvlieger bij Lufthansa Flight Training School en Bremen en het Amerikaanse Phoenix. Hij is nog in het bezit van een licentie om als captain bij Lufthansa te vliegen, schreef Luchtvaartnieuws bij zijn aantreden. Na een kort dienstverband bij Deutsche Aerospace keerde Spohr in 1994 terug bij Lufthansa, en nam de afdeling personeel en recruitment over. Hij was persoonlijke assistent van de CEO en voorzitter van Lufthansa vanaf 1995, voordat hij in 1998 de verantwoordelijkheid kreeg over de regionale partnerschappen van Lufthansa in Europa.
In 2000 werd hij vice-president Allianties & Samenwerkingen met verantwoordelijkheid voor management en aansturen van Lufthansa-partners wereldwijd, waaronder de Star Alliance en regionale partners. Daarnaast nam hij in 2003 de verantwoordelijkheid op zich voor de passagiersactiviteiten van Lufthansa en de belangen van luchtvaartmaatschappijen. In oktober 2004 werd Carsten Spohr benoemd tot lid van het management board van Lufthansa Passenger Airlines. In deze hoedanigheid was hij verantwoordelijk voor hub-management, cabinepersoneel en HR bij Lufthansa Passenger Airlines.
CEO
Carsten Spohr werd op 15 januari 2007 benoemd tot CEO en voorzitter van de directie van Lufthansa Cargo. Op 1 januari 2011 werd hij lid van de directie van Deutsche Lufthansa AG en CEO van Lufthansa German Airlines. Sinds 1 mei 2014 is Carsten Spohr CEO van Deutsche Lufthansa AG.
Het geheim van de luchtvaartmaatschappij zit hem volgens Spohr in de medewerkers. ‘Elke luchtvaartmaatschappij kan vliegtuigen en stoelen kopen of dure lounges huren. Maar het vermogen om eersteklas service langs de hele reisketen te bieden, is iets wat je alleen kunt bereiken met eersteklas personeel,’ zei Spohr in een interview met Lufthansa Magazine.
Of hij nog steeds zo te spreken is over zijn personeel, valt te betwisten: sinds Spohr het bedrijf leidt, staakte het personeel al tien keer. Vorige maand schrapte de maatschappij nog achthonderd vluchten als gevolg hiervan.
Witte Huis
Kort nadat hij in mei 2014 CEO van Lufthansa werd, werd Spohr door president Obama samen met een aantal andere bedrijfsleiders uitgenodigd in het Witte Huis. Het doel van de bijeenkomst was om internationale bedrijven te helpen bij het uitbreiden van vacatures in de VS.
Spohr woont met zijn vrouw en twee dochters in München. Zijn vrouw Vivian is hoofd van de Lufthansa Help Alliance, dat hulpprojecten organiseert in verschillende landen.
Boeing 777
In maart dit jaar werd zijn contract met vijf jaar verlengd; tot zeker eind 2023 blijft Spohr hoogste baas bij de Duitse luchtvaartgroep. De raad van commissarissen van Lufthansa was in het bijzonder tevreden over de manier waarop Spohr sinds zijn aantreden de modernisering van het bedrijf heeft geleid, schrijft Luchtvaartnieuws. De topman wist afgelopen jaar bovendien belangrijke onderdelen van de failliete branchegenoot Air Berlin binnen te hengelen, waarmee de basis werd gelegd voor verdere groei.
De Lufthansa Group zet zijn vlootvernieuwing- en uitbreiding nu dus door. De raad van toezicht heeft de bestelling van maximaal zestien nieuwe toestellen goedgekeurd, zo meldt de onderneming. Dochteronderneming SWISS kan twee Boeing 777-300’s tegemoet zien. Deze worden begin 2020 verwacht en zullen worden gebruikt om het netwerk verder uit te breiden. Lufthansa Cargo krijgt twee Boeing 777F’s. De vliegtuigen vertegenwoordigen een cataloguswaarde van circa 2,1 miljard euro.