Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Carlos Tavares (PSA)

Automaker PSA Group Peugeot Citroën heeft in het eerste kwartaal een flink hogere omzet geboekt dan verwacht. Het autobedrijf doet het goed onder leiding van Carlos Tavares. Een profiel.

Carlos Tavares PSA Opel MT
Foto: Getty Images

Tavares zag voor zichzelf een glansrijke carriere als CEO van Renault in het verschiet liggen, het Franse bedrijf waar hij als COO werkte. Een klein probleem: de huidige CEO, Carlos Ghosn, had absoluut geen plannen om op te stappen. Toch kondigde Tavares publiekelijk aan dat hij CEO bij een autofabrikant zou worden.

De boude uitspraak leverde hem niet deze topbaan op, maar wel kwam hij aan het hoofd te staan van autobouwer PSA, met grote merken als Peugeot en Citroën. ‘Het was nu of nooit’, zegt de ambitieuze Portugees tegen Paris Match. ‘Ik had me er al tweeëndertig jaar op voorbereid.’

Carlos Taveres (1958) werd geboren in Lissabon. Hij studeerde aan de École Centrale de Paris en begon zijn carrière 23-jarige leeftijd bij het Franse Renault. Hij klom op binnen het bedrijf,  werkte vanaf 2004 jaren bij dochterbedrijf Nissan Motors en werd uiteindelijk COO bij de Franse automobielproducent onder Carlos Ghosn.

Toen deze weigerde op te stappen, maakte Tavares in januari 2014 de overstap naar PSA Group. Het bedrijf verkeerde toentertijd in grote financiële problemen, binnen twee maanden klom Tavares op tot bestuursvoorzitter. Tavares geeft er de voorkeur aan om te vertrouwen op ‘een constante rugwind’ in plaats van op een ‘sterke groei’.

EV’s

Tavares heeft duidelijke toekomstplannen met PSA. In 2020 moet de helft van het gamma van de fabrikant ‘geëlektrificeerd’ zijn, als in hybrides of elektrische voertuigen (EV’s), schrijft Autoblog. Vervolgens moet in 2025 het volledige aanbod uit EV’s bestaan.

Dat in lijn is met het streven van zo’n beetje alle grote autofabrikanten, maar Tavares maakt zich de nodige zorgen over de pretentie dat de EV-toekomst van auto’s een done deal is: ‘Er komt zo veel meer bij kijken dan het verkopen van elektrische voertuigen, van de productie van batterijen tot het recyclen ervan; van de zeldzame metalen tot de infrastructuur van het opladen. Als je schone energie wilt, moet je wel de vraag stellen hoe je die energie gaat produceren’, zegt hij op de Nederlandse website.

Tavares is groot autoliefhebber en al sinds hij tien jaar was fanatiek toeschouwer op het Portugese circuit van Estoril, schrijft Paris Match. Als 25-jarige begon hij zelf met racen. Zijn team, ‘Clémenteam’, is vernoemd naar zijn oudste kind. Zijn ervaring achter het stuur heeft hem veel geloofwaardigheid opgeleverd in de autowereld.

‘Rijden is een leerschool als het gaat om stress. Het leert je koelbloedigheid, gestrengheid en teamspirit’,  zegt hij. Tavares heeft meegereden inde Rally van Monte Carlo en verzamelt klassiekers. Hij bezit een Peugeot 504 V6 Coupé uit 1979, een Alpine A110 uit 1976 en een Porsche 912 uit 1966.

Opel en Vauxhall

Onder zijn leiding werden vier jaar geleden Opel en Vauxhall, de Britste tak van Opel, voor ruim twee miljard euro overgenomen door PSA. Met de overname groeide PSA uit tot de tweede automaker van Europa; op één staat Volkswagen.

Toen Carlos Tavares in 2014 aan het roer kwam, verkeerde de onderneming in de financiële problemen. De Franse overheid schoot samen met het Chinese autogigant Dongfeng te hulp met een financiële injectie, om zo het bedrijf te steunen tegen de zwakke marktomstandigheden. De laatste jaren gaat het beter met PSA. Tavares voerde drastische kostenbesparingen door: hij schrapte in zijn eerste jaren als CEO een groot aantal banen, al dan niet via een vrijwillige vertrekregeling, vervroegd pensioen, of met ‘innovatieve arbeidstijdenconcepten’ zoals arbeidstijdverkorting. Daardoor was het bedrijf in 2015 na vijf jaar weer winstgevend.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In het eerste kwartaal van dit jaar werd een flink hogere winst geboekt. Die toegenomen inkomsten zijn voor een groot deel het gevolg van de overname van Opel-Vauxhall. Het Franse concern zette in de eerste drie maanden van het jaar bijna 18,2 miljard euro aan omzet in de boeken, 42 procent meer dan vorig jaar. Het aantal afgeleverde voertuigen groeide met 44 procent.

Eerder deze maand werd bekend dat Opel per 30 april alle dealercontracten in Europa opzegt, in verband met de recente overname door PSA.