De werkelijkheid is altijd anders dan je kunt voorspellen, dus waarom zou je plannen voor de toekomst maken? Hoe het anders kan.
Organisaties moeten stoppen met het maken van uitgekiende strategieën, zegt managementgoeroe Jonas Ridderstråle in het interview dat we met hem hadden. Hoe moeten bedrijven het dan wél doen? Een handleiding in 6 stappen:
#1. Goede communicatie
Ridderstråle bewijst dit punt tijdens een presentatie die hij recentelijk in Amsterdam gaf. Als hij de zaal vraagt om gezamenlijk in een ritme te klappen, gebeurt dat binnen 5 seconden. 'Kijk, daar was geen plan voor nodig’, zegt hij triomfantelijk, ‘slechts een gezamenlijke taal en feedback van anderen.'
#2. Snelle feedback
In deze tijden van snelheid, kan feedback niet meer lang op zich laten wachten. Ridderstråle verwijst naar zijn puberende zoon, die nooit meer vooraf afspreekt. 'Hij appt op de avond zelf met vrienden, hoort waar het op dat moment leuk is en gaat daarheen. Zo komt hij meestal in de leukste, nieuwe kroegen terecht. In mijn tijd was dat wel anders: we spraken ruim van tevoren af waar we uitgingen en ook als het niet leuk was bleven we daar. Dat hadden we immers afgesproken.'
#3. Verbindend leiderschap
De Zweedse goeroe noemt hier Google als voorbeeld. ‘De ceo heeft 60 mensen die direct aan hem rapporteren. Dat is natuurlijk veel te veel om allemaal te controleren, maar dat was ook precies zijn bedoeling. In plaats van hen te controleren, leidt hij door de juiste mensen bij elkaar te brengen en het debat aan te zwengelen.’
#4. Een bedrijfsreligie
Ridderstråle: ‘De crisis heeft ons geleerd dat bedrijven met hun waarden aan de slag moeten. Door een bedrijfsreligie te creëren waarin een gezamenlijke droom centraal staat, kunnen bedrijven klanten en medewerkers aan zich binden. Die waarden vormen een emotionele barrière voor klanten om over te stappen naar de concurrent of voor medewerkers om te switchen naar een andere baan. De succesbedrijven van de toekomst excelleren in e-commerce, met de E van Emotie.’
#5. Experimenten aanmoedigen
Ridderstråle: ‘De opdracht voor bedrijven is niet meer vastomlijnd en eenduidig zoals vroeger. Bedrijven gaan diensten aanbieden en producten maken waar ze van tevoren nooit over hadden nagedacht.’ Kijk weer naar Google, dat aan een zelfrijdende auto werkt.
#6. Falen accepteren
‘Organisaties moeten accepteren dat projecten kunnen mislukken’, vindt Ridderstråle. Om een cultuur te creëren waarin trial and error geaccepteerd wordt, raadt hij bedrijven aan een ‘Major Fuck Up of the Year’-award in te voeren.