Milieudefensie houdt van files. Zo lijkt het, gezien zij vrijwel elke infrastructurele verbetering tegenhouden met een beroep op Besluit Luchtkwaliteit. "Gelukkig hebben we de wet vaak aan onze kant," zegt Frank Köhler, directeur Milieudefensie, in het blad Forum.
"Files vervuilen, dat klopt. Maar meer asfalt is qua luchtvervuiling een slecht antwoord op files. Als je een weg breder maakt, passen er meer auto's op. Die komen er dan ook, leert de ervaring. De uitstoot van de extra auto's overtreft de milieuproblemen door de files." Köhler vindt het daarom gerechtvaardigd om zich iedere keer op de wet te beroepen als de extra wegenaanleg daarmee in strijd is. "En gelukkig hebben we de wet vaak aan onze kant. Als zo'n wegverbreding de problemen met luchtkwaliteit zou oplossen, dan hebben wij geen grond meer om er tegen te procederen."
Economische schade
"Dat kun je schade noemen," antwoordt Köhler op de vraag of hij wel eens nadenkt over de economische schade die hij met al dat procederen aanricht. "Ik denk bij schade vooral aan milieuschade. Goed milieubeleid hoeft niet duur te zijn. Kijk naar de dertig miljard die klaar staan om extra wegen mee aan te leggen. Daar valt op te bezuinigen en dan nog blijft er geld over om het openbaar vervoer flink te stimuleren. Voorts kan er onder elk economisch gesternte groene belastingpolitiek worden gevoerd."
Synoniem
"Ik ben niet principieel tegen asfalt," zegt de directeur van Milieudefensie. "Dat is op zich niet meer vervuilend dan beton. Maar meer asfalt is meestal synoniem voor meer infrastructuur en dus voor meer uitstoot van vervuilende stoffen."
Bron: Forum