Waarom zou je een speciale duurzaamheidsmanager aanstellen? 'Het onderwerp werd te groot en te specifiek.'
Bedrijven die al meer dan twintig jaar bezig zijn met duurzaamheid hebben het in alle aspecten van hun bedrijfscultuur verweven. Het is onderdeel van de strategie en langetermijnvisie en meestal is het topmanagement verantwoordelijk voor duurzaamheid. Maar voor een bedrijf dat niet in de absolute kopgroep zit, kan het aanstellen van een duurzaamheidsmanager een belangrijke stap vooruit zijn.
Volgens Koen Willems (foto) van kWh People, headhunter op het terrein van energie en klimaat, kan deze er namelijk voor zorgen dat het onderwerp integraal wordt aangepakt. ‘Een duurzaamheidsmanager kan binnen een bedrijf het gezicht zijn en de continuiteit van duurzaamheidsbeleid waarborgen.'
Duurzaamheid lijkt op veiligheid
Hij maakt de vergelijking met veiligheid, net als duurzaamheid een onderwerp dat de hele bedrijfsvoering raakt. 'Ook daar heb je iemand nodig die enerzijds de continuiteit bewaakt, die zorgt dat het ingebed wordt en die de regelgeving volgt. Duurzaamheid zou in alle processen een rol moeten spelen. Je moet daarom iemand hebben die kan sparren met alle managers over de vraag waar duurzaamheidswinst te behalen is.'
Generalist
De brede blik die nodig is, betekent in de praktijk dat de duurzaamheidsmanager een generalist moet zijn. Was het in het verleden nog wel eens zo dat werknemers het erbij deden. Nu kiezen steeds meer bedrijven ervoor iemand fulltime aan te stellen voor duurzaamheid. ‘Een inkoper of techneut redt het niet. Er is heel veel wetgeving die op alle niveaus een rol speelt. Verslaglegging en borging zijn ook heel belangrijk. Wat je vaak ziet is dat duurzaamheidsmanager generalisten zijn die bij een energiebedrijf of bij een ingenieursbureau hebben gewerkt en behoorlijk wat ervaring hebben.’
Center Parcs
Energiemanager Wilbert Hermans (foto rechts) werd eerder dit jaar bij Pierre & Vacances, eigenaar van Center Parcs, aangesteld als energiemanager. Hij deelt de opvatting van Willems. Duurzaamheid en energie waren eerder de verantwoordelijkheid van verschillende mensen die het erbij deden, maar dit jaar werd besloten het bij Hermans onder te brengen. ‘Het onderwerp werd gaandeweg te groot en te specifiek. Je moet hebben dat iemand er ook een beetje zijn vak van maakt’, zegt hij. Bij Center Parcs gaat duurzaamheid door de hele bedrijfsvoering heen. Van afvalverwerking, tot verwarming en verlichting van huisjes en het water in de zwembaden. ‘Wil je al die disciplines fatsoenlijk coördineren dan moet je er centraal bovenop zitten.’ En daarvoor is volgens Hermans kennis van al die terreinen nodig.
Niet de goedkoopste oplossing
In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat hij bij nieuwe vakantieparken in de gaten houdt dat niet automatisch wordt gekozen voor de goedkoopste oplossing bij installatie die in het gebruik heel duur en niet duurzaam is. Hermans geeft als voorbeeld de in Frankrijk nog populaire elektrische kachel. Een ander aspect waarvoor Hermans bij Center Parcs verantwoordelijk is, is de duurzame verslaglegging. 'In het hart is dit een Frans bedrijf. Daar is duurzaamheidsverslaggeving wettelijk verplicht.'
Gezicht en aanjager
Voor bedrijven die nog niet twintig jaar bezig zijn met duurzaamheid, is het aanstellen van een manager die er verantwoordelijk voor is een logische stap. Zolang de echte cultuuromslag nog geen werkelijkheid is, is de duurzaamheidsmanager als gezicht en aanjager nog onontbeerlijk.