Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

iBood wil na ‘duizendste’ Europa veroveren

Simpel concept, groot succes: iBood.com verkoopt één product per dag voor een stuntprijs. Dinsdag viert de webshop de duizendste aanbieding. De site groeit met 500 procent per jaar en heeft één doel: Europese expansie.

Internetondernemers Joran Prinssen en Dennis Sanders verkochten online telefoonabonnementen en rsi-gadgets. Niet onsuccesvol, toch moesten ze in 2005 geld lenen voor hun nieuwe webshop: IBood.com. Een doodsimpel maar effectief concept: elke dag een scherpe aanbieding van één elektronicaproduct. Om middernacht maakt de aanbieding plaats voor een nieuwe en is het product niet meer te koop.

 

Prinssen en Sanders zagen dat dit een succes was bij het Amerikaanse Woot.com en waren er als de kippen bij om dit in Nederland te lanceren. Het lukte. De concurrentie – meerdere Nederlandse sites probeerden hetzelfde – heeft het nakijken.

 

Duizendste

Dinsdag gaat het duizendste product in de verkoop. Dagelijks worden er enkele duizenden producten verkocht. “Middernacht is ons drukste moment van de dag. We hebben een hele actieve community die elke dag rond twaalf uur onze site zit te verversen”, vertelt Joran Prinssen. “Zij wezen ons er een tijdje geleden ook op dat het duizendste product eraan kwam.”

 

De site groeit enorm snel.”Met vijfhonderd procent per jaar”, zegt Prinssen. Maar de pijlen van Prinssen en Sanders zijn nu gericht op heel Noord-Europa. Het bedrijf heeft al vijf medewerkers op het Duitse kantoor in Berlijn en drie man in de gloednieuwe Poolse vestiging in Poznan.

  

Financiering

Ibood heeft inmiddels twee financieringsrondes achter de rug. De eerste was met vijf privé-investeerders waaronder Adriaan Nühn, ex-CEO van Sara Lee International, en venture capitalist Roeland Boonstoppel. De tweede ronde volgde met internetveiling Allegro in Polen, waarvan Nederlander Arjan Bakker directeur is.

Naast internationale groei heeft ook het verbeteren van de service volgens Prinssen prioriteit. Op internet zijn nog wel eens klachten te lezen. Prinssen belooft beterschap: verbeteringen in de distributie, verzendtijden en klantenservice staan op stapel. “Daar werken we hard aan. We groeiden zo snel dat niet altijd alles goed verliep. Maar het komt goed. We streven ernaar mensen binnen een paar dagen hun bestelling te sturen en binnen 24 uur antwoord te geven op hun vragen.”

 

Irritatie

Irritatie over andere webshops was een reden voor de start van iBood, zegt Prinssen. “We ergerden ons dat veel producten op de meeste sites bijna hetzelfde kosten. We dachten: je moet een superaanbieding hebben. Ook vonden we dat mensen er via vergelijkingssites ingeluisd werden met lage prijzen, maar torenhoge verzendkosten. Wij wilden helderheid bieden.”

 

Community

De webshop werkt nauw samen met diverse communitysites, zoals Tweakers en Fok.nl, voor onder meer aanbiedingen in nieuwsbrieven en prijsvragen. Volgens Prinssen hebben sommige andere webwinkels zelf baat bij iBood. “Als een product bij ons al in de loop van de dag is uitverkocht, zien sommige andere sites een soort secundaire vraag ontstaan. Mensen kopen het bij ons uiverkochte product dan elders.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Over een exit, nieuwe webwinkels of het inleveren van de leiding over zijn bedrijf, piekert Prinssen niet. “Nee, we willen dit nog jaren blijven doen. We werken twaalf uur per dag en zitten om zeven uur ‘s ochtends op kantoor. We werken hard voor onze droom: dit in heel Europa een succes maken.”