Hyves gaat het eigen gameplatform ook voor andere TMG-merken ontwikkelen. Een gesprek met Hyves-ceo Remco Bos.
Eind 2012 ben je officieel benoemd tot managing director bij Hyves. Ben je gevraagd of hebben ze je moeten dwingen?
Lachend: “Nee hoor, ik was het informeel al een tijdje. Mijn voorganger Marc de Vries was hoofd online geworden binnen TMG en hij had mij aan het eind van het eerste kwartaal van 2012 gepolst of ik zijn functie wilde overnemen. Ik kon geen reden bedenken om dat te weigeren.”
Anderen kunnen dat vast wel, ze zullen zeggen dat Hyves dood is.
WIE IS REMCO BOS?
Remco Bos werkt sinds 2007 bij Hyves, waar hij zich opwerkte van salesmanager, naar commercieel manager en commercieel directeur. In november 2012 werd hij officieel aangesteld als managing director bij het bedrijf. Hij volgde Marc de Vries op, die tegenwoordig general manager online is binnen TMG. In het verleden werkte Bos ook nog bij Accenture en Talpa Radio Nederland. “Dat men dat zegt is alleen maar een extra reden om te blijven. De situatie is genuanceerder dan vaak wordt geschetst. Als je puur cijfermatig kijkt dan snap ik de conclusie wel, tegelijkertijd zijn we nog steeds één van de grootste websites van Nederland. Ik heb wel het gevoel dat het succes ons wordt gegund, het sentiment is toch dat Hyves heel Nederland heeft laten kennismaken met sociale media.”
Ga je het helemaal anders doen?
“Nee, maar vorige zomer hebben we ons wel gebogen over de cijfers en een nieuwe strategie. We hebben duidelijke keuzes gemaakt. In de media worden we vaak afgezet tegen Facebook en zelfs tegen LinkedIn, wat toch een totaal ander soort netwerk is. De strijd met Facebook voeren we ondertussen al lang niet meer, daar zijn we twee jaar geleden mee gestopt. We willen er zijn voor Nederlanders, en dan vooral kids en jongeren van 8 of 9 tot een jaar of 15, 16.”
Waarom deze groep?
“Er is nog veel jonge aanwas bij ons, iedere dag melden zich weer nieuwe jongeren aan. Voor deze groep is Hyves een heel ander merk dan voor 30-jarigen uit de Randstad. Tegelijkertijd zijn er ook nog heel veel 40-plussers van buiten de Randstad actief op Hyves. Ook onder ouders zijn we een vertrouwd merk, zij zijn opgegroeid met Hyves. Voor hen is Hyves een begrip, en we hopen dat ze dat doorgeven aan hun kinderen. We proberen de jeugd bijvoorbeeld te bereiken door lespakketten over ‘veilig Hyven’ aan te bieden op lagere scholen.”
Wat doen die jongeren op de site?
“Games spelen, foto’s posten, reageren op elkaar; er is niet zoveel verschil in gebruik tussen leeftijdsgroepen. Uit eigen onderzoek blijkt dat het parallel loopt met de ontwikkeling die een jongere doormaakt: in eerste instantie draait het om contact met vriendjes, in een later stadium gaan ze meer naar zichzelf kijken. We nodigen jongeren ook uit op ons kantoor, om ze te ondervragen en nieuwe diensten te laten testen.”
De 30-jarigen, die Hyves niet meer hip vinden…
Bos onderbreekt: “Ik weet niet of ‘hip’ de juiste omschrijving is. Veel zaken die we dagelijks gebruiken zijn niet hip, er zijn maar weinig merken die hip én een commodity zijn. Deze doelgroep heeft gewoon een andere dienst gevonden, die ze op een andere manier gebruiken. Voor kinderen is Hyves nog steeds relevant, want hun vriendjes zitten er ook op.”
Hoe ga je geld aan deze groep verdienen?
HYVES, DE CIJFERS?
Volgens Comscore trok Hyves in januari 2012 5,9 unieke bezoekers per maand, uit de STIR-cijfers van november 2012 komt naar voren dat Hyves 3,2 miljoen unieke bezoekers per maand had in de categorie 13+. Hyves zegt 761.500 unieke bezoekers per maand te trekken via mobiele apparaten, 331.900 reacties per dag te ontvangen en dat er dagelijks 80.000 nieuwe foto's worden geplaatst. Verder meldt het bedrijf dat Hyves Games 480.000 unieke bezoekers per maand trekt via desktops.
In november 2012 bleek uit de cijfers over het derde kwartaal van TMG, het moederbedrijf van Hyves, dat de omzet was gedaald. Desondanks houdt TMG vertrouwen in Hyves.
In december 2012 stelde Multiscope dat Hyves de grote verliezer is onder de sociale netwerken. Het onderzoeksbureau ondervroeg ruim 13.000 Nederlanders, en het aantal mensen dat aangaf een Hyves-profiel te hebben lag ruim een derde lager dan in 2010. In 2010 had nog 60 procent van de Nederlanders een Hyves-account, in 2012 was dat percentage gedaald tot 24%.
Ook in december berichtte het FD dat Hyves een deel van het ongebruikte serverpark gaat verhuren voor clouddiensten en dat de site volgens "betrouwbare bronnen" 90 procent minder verkeer zou krijgen dan in de hoogtijdagen.
“We hebben in het verleden hoog ingezet op hoogwaardige reclame en dat gaat niet veranderen. Wel gaan we dus sommige doelgroepen uitsluiten, onze KPI’s zitten bij de groep met jongeren. Ook binnen de games die op Hyves te spelen zijn zit een advertentiecomponent, daarnaast kunnen er extra credits worden gekocht. Deze spellen worden veel door 40-plussers gespeeld, ook omdat dit de mensen zijn die het geld hebben om erin te investeren.”
En verder?
“We zijn bezig een bedrijfsbreed gameplatform neer te zetten binnen TMG, op dezelfde manier als we nu al samen met Spil Games doen binnen Hyves. Zo kunnen we bijvoorbeeld ook onder het label Spitsnieuws games gaan aanbieden.”
Is dit dan nog een product van Hyves?
“Ja, het wordt ook gemaakt door de medewerkers van Hyves. We zijn vrij succesvol in games, je moet het zien als een spin-off. Dit is de volgende stap voor ons, we willen het in een bredere context uitrollen. Zo moeten de online merken van TMG hechter met elkaar worden verweven. Door de jaren heen hebben we veel ervaring opgedaan binnen Hyves op het gebied van online gaming, dat gaan we combineren met het bereik van TMG.”
Is Upcoming, het nieuwe internetproject van Hyves, ook een manier om de ervaring elders toe te passen?
“Over Upcoming ga ik nog niet veel zeggen, dat is een ding wat ik nog even voor mezelf hou. Het heeft met nieuws te maken en er zit een sterke technologische component in. Het borduurt verder op de ervaring die we bij Hyves hebben opgedaan. Later dit kwartaal wordt het officieel door ons gelanceerd.”
Een advocaat van de duivel zou zeggen: Hyves-medewerkers hebben steeds minder te doen, dus worden ze op andere projecten gezet.
“Nee, nee, nee. Het is allemaal nog steeds gericht op Hyves, en op de lessen die wij hier hebben geleerd. Maar we zijn tegenwoordig onderdeel van een groot mediabedrijf, dus dan is het een logische ontwikkeling dat er kruisbestuiving plaatsvindt.”