Tevreden klanten: het cumulatieve percentage respondenten dat de diensten van genoemd bureau als ‘goed', ‘zeer goed' of ‘uitstekend' beoordeelt. Eronder het klantenpercentage dat het bureau als ‘uitstekend' kwalificeert.
Plaats Bedrijf
1 Ernst & Young Human Capital
2 Towers Perrin HR Services
3 Eiffel
4 GITP
5 Michael Page International
6 Randstad HR Solutions
7 Mercuri Urval
8 Hay Group
9 Boertien Consulting
10 Vedior Holding
11 LTP
12 Schouten & Nelissen
13 Berenschot HRM
14 YER Young Executive Recruitment
15 Capgemini
16 Yacht Group Nederland
17 FunktieMediair
18 Hays Personnel
19 Mercer Human Resource Consulting
20 Brunel Nederland
21 Ebbinge & Co
22 Boer & Croon Executive Managers
23 United Services Group
24 Beljon + Westerterp
25 Bruins Recruitment
26 Deloitte Human Capital Group
1 Ernst & Young Human Capital
Tevreden klanten 100 %
Waarvan ‘uitstekend' 8 %
Beste bedrijf in deze sector op het gebied van de prijs-kwaliteitverhouding.
Toen accountantskantoren een jaar of zeven geleden werden gedwongen hun controlerende – en adviestaken te scheiden, deed Ernst & Young zijn hrm-afdeling Management Sourcing van de hand. Nu heeft Ernst &Young in Nederland nog iets over wat de afdeling Human Capital heet, bestaande uit hrm-specialisten die hun diensten aanbieden in samenwerking met/onder de vlag van advocatenkantoor Holland van Gijzen, elders in de MT100 vertegenwoordigd. Twaalf respondenten kregen op een of andere manier met dit adviesorgaan te maken, en ze zijn allemaal tevreden, wat Ernst & Young naar de bovenste plaats in de lijst met hrm-adviseurs brengt. Onder meer de verhouding prijs-kwaliteit heeft niet onder de organisatorische veranderingen geleden.
2 Towers Perrin HR Services
Tevreden klanten 92 %
Uitstekend 17 %
Beste bedrijf in deze sector op het gebied van tijdplanning en budgetbewaking.
Dezelfde klanttevredenheidscijfers als de nummer drie, maar nu gebaseerd op de ervaringen van een in dit onderzoek minimale twaalf respondenten. De ‘Principals' van Towers Perrin komen langs om te praten over meetbare resultaten in het human resource management, ‘return on human capital', beloning en ander moois. Ze doen hun werk voor de afgesproken prijs (eerste in de branche op ‘budgetbewaking') en zijn op tijd weer weg (ook eerste op ‘tijdplanning'). Voor klachten is het dan te laat: 24ste (van 26) op het oplossen ervan, met maar zes tevreden klanten op dat onderdeel.
3 Eiffel
Tevreden klanten 92 %
Uitstekend 17 %
Genoemd naar de bekende bouwer van de toren en andere ‘ingenieuze en solide constructies' die Eiffel zegt ook op adviesgebied te leveren. Rond consultancy en detachering hangt nog altijd ‘een waas van wolligheid en eindeloze termijnen,' meldt Eiffel, van snelle jongens die toch ‘verrassend lang' bij de opdrachtgever blijven hangen. Eiffel is anders, beter, vinden ze zelf. Het wordt bevestigd door onafhankelijk onderzoek: in de MT100 tweede bij de hrm-adviseurs, met 92 procent (33 van 36) tevreden klanten. Inhoudelijke kennis (7de op dat punt, 75 procent tevreden) binnen de afgesproken termijn (4de op ‘tijdplanning', 86 procent tevreden).
4 GITP
Tevreden klanten 92 %
Uitstekend 0 %
Beste bedrijf in deze sector op het gebied van flexibiliteit, inhoudelijke kennis en ‘gewenste samenwerking in de toekomst'.
Levert ook organisatieadvies en interimmers, maar uiteindelijk draait het bij GITP allemaal om de development van human resources, van boardroom vitality tot aan competentie- en performancemanagement. Dat gaat goed: beste in de branche op drie onderdelen, tweede op de onafhankelijkheid van het advies en de aanbevelenswaardigheid aan derden. 62 procent van 13 respondenten wil het graag zelf nog eens meemaken.
5 Michael Page International
Tevreden klanten 92 %
Uitstekend 0 %
In werving, selectie en interim-management. Het onderscheid tussen een hrm-adviesbureau en een leverancier van tijdelijk personeel is moeilijk te maken. Een interimmer is ook een human resource, en hij komt niet zonder dat er adviseurs zijn langs geweest om te kijken wat er nodig is. Bij de hrm-bureaus werft en selecteert de Londense firma zich naar een vijfde plek. Lage deelscores op ‘inhoudelijke kennis' en ‘onafhankelijkheid van het advies'. De inhoudelijke kennis van wie, van de adviseur of van de interimmer? En hoe moet je dat onafhankelijke advies dan zien? Het blijft lastig.
6 Randstad HR Solutions
Tevreden klanten 91 %
Uitstekend 5 %
Hr-oplossingen van Randstad, dat ook heeft geconstateerd dat bedrijven hr-activiteiten steeds vaker uitbesteden. De competenties van de Randstad-consultants strekken zich uit van recruitment tot outsourcing en verzuimmanagement, dat laatste met de verzuimbeheertools van een speciale verzuimregisseur. Daar gaat tijd inzitten: 23ste in de branche op het gebied van planning. In de overall-branchelijst stijgt Randstad van 22 naar 6.
7 Mercuri Urval
Tevreden klanten 88 %
Uitstekend 0 %
Nog een werver en selecteur, en net als vorig jaar op plaats zeven bij de hrm-bureaus. De klanten willen weten of hun medewerkers de juiste zijn voor de uitdagingen waarvoor ze zich gesteld zien, en Mercuri Urval velt na interviews, vragenlijsten en tests een hard maar fair oordeel: derde in de branche op ‘onafhankelijkheid van het advies'. Zeventien respondenten oordelen dat ze voor dat geld meer hadden verwacht: 26ste en laatste op prijs-kwaliteitverhouding. Hun klachten werden netjes opgelost; tweede op dat onderdeel.
8 Hay Group
Tevreden klanten 88 %
Uitstekend 0 %
Hay Group adviseert over mens en organisatie, en staat daarom behalve hier ook in de lijst van organisatieadviseurs. Bij de hrm-adviseurs gaat het mis op deelscores: 20ste op klachten oplossen (56 procent tevreden klanten), 23ste op ‘flexibiliteit', 21ste op tijdplanning en 24ste op de onafhankelijkheid van het advies. Veertien van 16 klanten vonden het allemaal niet erg.
9 Boertien Consulting
Tevreden klanten 87 %
Uitstekend 7 %
Beste bedrijf in deze sector op het gebied van klachten oplossen. Beste klachtoplosser in de branche, maar voorkomen is als bekend beter dan genezen. Voorkomen hadden misschien kunnen worden klachten over de flexibiliteit van de Boertien-adviseurs, op dat onderdeel is Boertien slechts 25ste van 26 onderzochte bureaus, met 60 procent tevreden klanten, of over overschrijding van het budget (22ste, 60 procent). Gelet op wat ze voor hun geld kregen, mochten de klanten weer niet klagen, vond 80 procent: derde op de prijs-kwaliteitverhouding.
10 Vedior Holding
Tevreden klanten 87 %
Uitstekend 4 %
Vorig jaar de winnaar in de branche, dit jaar met dezelfde snelheid weer terug naar waar het een jaar ervoor vandaan kwam, de tiende plek. In de tussentijd ontwikkelde Vedior het ‘Lust voor life'-concept, voor de jonge, flexibele medewerker ‘van vandaag', die alles tegelijk wil, zoals in de commercials met het luidruchtige nummer van Iggy Pop. Wat oudere managers draaiden het volume lager en zetten zich aan de MT100-enquête, waarin ze Vedior onder meer beloonden met tweede plekken op de deelgebieden ‘budgetbewaking' en ‘prijs-kwaliteitverhouding'.
11 LTP
Tevreden klanten 86 %
Uitstekend 0 %
‘Mensen zijn belangrijk,' in de filosofie van adviesbureau LTP. ‘Organisaties zijn gebaat bij goede mensen.' Probeer daar maar eens wat tussen te krijgen. Organisaties zijn ook gebaat bij goed advies, en dat geeft LTP, gelet op de verhouding tussen prijs en kwaliteit (2de op dat onderdeel). LTP, zegt de slogan, is ‘weten wat mensen beweegt'. Nou, ongeveer dan: 26ste en laatste op ‘inhoudelijke kennis'.
12 Schouten & Nelissen
Tevreden klanten 85 %
Uitstekend 8 %
Je kunt hrm ook van een andere kant bekijken: mensen kunnen veranderingen binnen een organisatie ook belemmeren, omdat ze onbewust vasthouden aan niet-functionele gewoontes, heeft Schouten & Nelissen gemerkt. Doe er wat aan, met S & N's trainingen, opleidingen en advies: snel (2de in de branche op ‘tijdplanning'), voordelig (5de op ‘prijs/kwaliteit') en, in de woorden van Schouten en Nelissen, ‘hard en zakelijk maar met respect'. Vierde op ‘onafhankelijkheid van het advies'.
13 Berenschot HRM
Tevreden klanten 85 %
Uitstekend 0 %
Elders in deze MT100 winnaar op het gebied van management en organisatie en tweede wanneer we het hebben over interim management. Berenschot adviseert ook over human resource management, misschien wat minder flexibel (24ste op dat onderdeel, 62 procent tevreden) en duurder (20ste op prijs-kwaliteit, 54 procent) dan 13 respondenten graag hadden gezien, maar met kennis van zaken (6de, 77 procent).
14 YER Young Executive Recruitment
Tevreden klanten 83 %
Uitstekend 6 %
Young executives, ze komen goedbeschouwd net kijken, maar delen nu al de lakens uit. YER, op zijn beurt, rekruteert ze weer, en brengt ze onder de aandacht bij organisaties die erom verlegen zitten. Iedereen blij, zou je zeggen. Bijna iedereen, in de MT100: 83 procent, van 18 respondenten. Vooral tijdplanning (26ste en laatste op dat onderdeel, 56 procent tevreden klanten) en budgetbewaking (25ste, 56 procent) zijn punten die Young Executives Recruitment verder kan ontwikkelen.
15 Capgemini
Tevreden klanten 82 %
Uitstekend 14 %
Groot in ‘Consulting, Technology, Outsourcing', zoals bekend. Hoewel geen kernactiviteit, krijgt Capgemini het steeds weer voor elkaar om op te duiken in het hrm-lijstje van de MT100, nu omdat 22 respondenten dat zo bepaalden. Drie van hen zijn zeer te spreken. Capgemini wordt 15de, waar verschillende in human resources gespecialiseerde bureaus buiten het toplijstje vallen.
Net buiten de top 15:
Yacht, Funktiemediair en Hays Personnel.