Bedrijven die zich bezig houden met cloud computing zijn optimistisch over de toekomst. Er liggen dus voldoende kansen. Toch zijn ict-bedrijven sceptisch om cloud aan te bieden. "De klant voert nog geen enorme druk uit op de ict-bedrijven."
Ruim 30 procent van de ict-bedrijven zegt helemaal niets in de cloud te zien en biedt klanten deze oplossingen daarom niet aan. Daarnaast wil 40 procent liever niet in de cloud, tenzij het een beter alternatief is voor andere oplossingen, blijkt uit een steekproef van Heliview in opdracht van ABN Amro.
Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna 80 procent van de ict-bedrijven de omzet in de komende twee jaar ziet stijgen. Van die groep ziet bijna een derde een toename van meer dan 10 procent. Bedrijven die clouddiensten en -producten aanbieden verwachten betere resultaten dan collega’s die de cloud vooralsnog links laten liggen. Van hen verwacht 82 procent een toename van de omzet in de komende jaren, in tegenstelling tot 76 procent van collega’s die nog niets doen met de cloud.
Ander businessmodel
Cloud computing stuwt de verwachtingen dus omhoog. Waarom houden ict-aanbieders zich dan niet massaal met de cloud bezig? Het huidige businessmodel in de ict-sector is gebaseerd op licenties en 'uurtje-factuurtje'. "Bij cloudoplossingen ga je naar inkomsten uit gebruik", legt Menno van Leeuwen, sector banker TMT, uit. "Ict-aanbieders moeten een commerciële, financiële en culturele omslag maken. Niet langer meer een focus op verkooptargets, maar juist op lange termijnrelaties met opdrachtgevers. Je ziet dat ze het daar lastig mee hebben. Vandaar dat de stap richting cloud computing niet zo snel gezet wordt."
Komt nog bij dat het aanbieden van clouddiensten vraagt om de nodige investeringen, terwijl gemiddeld genomen de omzet van de huidige producten en diensten nog niet onder druk staat. "Bovendien twijfelt de markt ook nog over het gebruik van de cloud, waardoor de klantvraag niet als een enorme druk wordt gezien", licht Van Leeuwen toe.
Voordelen instappen in cloud
Ondanks de terughoudendheid hebben de huidige aanbieders met gefundeerde redenen gekozen voor de cloud. Doorslaggevende argumenten die in het onderzoek werden genoemd zijn: klanten kunnen zo hardware-, plaats- en tijdonafhankelijk werken, klanten vragen erom en dankzij de cloud kun je een langdurige klantrelatie opbouwen. De laatste reden wordt gezien als een van de belangrijkste groeifactoren. Cloudoplossingen kennen namelijk een hoge uitstapdrempel. Voor klanten is het vaak lastig om over te stappen naar een andere cloudprovider. Opnieuw kiezen voor een traditionele oplossing is te duur. De transitie naar cloud is dus lastig, maar loont.