Meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven heeft zijn personeelsmanagement en -administratie aan een externe partij uitbesteed. Nog eens 35 procent is van plan om dit in de toekomst te doen.
Dat blijkt uit onderzoek van Towers Perrin onder 106 bedrijven met een hoofdkwartier of vestiging in Nederland.
Het gaat bij het uitbesteden vooral om de loon- en belastingadministratie van de werknemers. Maar ook voor het bijhouden van het personeelsbestand, de administratie van uitgezonden werknemers en de aandelenadministratie zoeken bedrijven vaak een externe partner.
Daarnaast denkt 45 procent van de Nederlandse bedrijven erover om de personeelsadministratie voor het grootste deel door de individuele werknemers zelf te laten bijhouden. Dit wordt ook wel ‘self service’ genoemd.
Volgens veel bedrijven is niet alleen het kostenaspect een voordeel van outsourcing. Ook standaardisatie, een betere service aan werknemers en het feit dat de personeelsafdeling binnenshuis beter draait, worden als positieve punten genoemd. Bedrijven die hr-activiteiten hebben uitbesteed, lopen echter ook tegen knelpunten aan. Vaak vindt er op korte termijn geen kostenbesparing plaats. Daarnaast blijft de productiviteitsgroei van de lijnmanagers achter bij die van de personeelsmanagers.
(P&O Actueel)