Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

How to handle nerds

Nerds. Ze werken hard (want geen sociaal leven), zijn makkelijk te paaien (want single) en echte vakmensen (want wat moet je anders met je tijd?) Maar ook: nukkig, overtuigd van hun eigen superioriteit en communicatief totaal onvaardig. Moeilijk aan te sturen dus. Maar, met MT’s gids ‘how to handle nerds’ is dat probleem opgelost,

 

Híj is de specialist.

Het eerste element dat u dient te begrijpen als u nerds gaat aansturen, is dat zíj de specialisten zijn. Probeer ze niet te overtroeven, dat verliest u geheid, tegelijk met
hun respect. Het is wel handig als u begrijpt waar ze het over hebben. Een avondcursus php of iets dergelijks is een vereiste. Dat is onnoemelijk taai en de kans dat u daarna dagenlang alleen maar onsamenhangende tekst produceert is meer dan latent aanwezig. Maar doorzetten levert echt winst op, zelfs al bent u daarna
nooit meer helemaal uw oude zelf. Het is ook de moeite waard om nerds al in een vroeg stadium bij uw techniek-gerelateerde plannen te betrekken. Dan krijgt u niet alleen meteen een goed beeld van de mogelijkheden, u krijgt de kans ze te enthousiasmeren en zich betrokken te voelen. Daarnaast leren ze u alvast een beetje kennen. Dat is voor de vaak kopschuwe techneuten belangrijker dan u denkt.

Poets zijn ego

Nu u bovenstaande weet, kunt u makkelijk inspringen op de grote frustratie van de nerd. Hij is een – al dan niet – zelfverklaard genie, maar wordt door de rest van het bedrijf behandeld als datatypiste. Het woord code-klopper mag hijzelf dan wel graag bezigen, maar u strijkt hem geheid tegen de haren in als hem ook zo behandelt.
Zelfs al ìs hij niet meer dan dat. (snapt u het nog?) Als u er nu voor zorgt een van die weinigen te zijn die hem wat respect en credits geeft, staat u er meteen mooi op. 

Flexibiliteit 0

Computers ‘denken’ in eentjes en nulletjes. En ook hier gaat het gezegde over hondjes en hun baasjes op. Voor de nerd is iets zwart of wit. Het grijze vlak kent hij niet. Niet dat hij geen alternatieven kan bedenken. Integendeel. Wanneer de nerd vastzit in een probleem, blijft hij net zo lang malen tot hij een oplossing heeft
gevonden. Dat zijn de momenten waarop u, als u hem om 01.00 ’s nachts mailt, prompt een reply ontvangt. Maar hééft hij die oplossing eenmaal, dan kunt u op uw kop gaan staan. Hij wijkt geen millimeter. Hij zal zijn bevinding tot het bittere einde blijven verdedigen, met toenemende verbazing dat u niet ziet wat hij ziet. Tussen ons
gezegd en gezwegen: Hetgeen hij bedacht heeft, is vaak ook de beste manier. Maar mocht u onverhoopt toch uw mening willen doorduwen: zorg dan voor een even harde kop als hij heeft. Ga wel de discussie aan, laat hem praten, maar sla uiteindelijk met de vuist op tafel. “Het wordt zo en niet anders.”

Nerds zijn niet sociaal

Nerds zijn niet sociaal. Op de kleuterschool was uitdelen op hun verjaardag al een heel probleem. Op latere leeftijd is het niet veel anders. Het is geen onwil. Maar ze weten eenvoudig niet hoe ze met andere mensen om moeten gaan. Dat is ook niet raar, als 95 procent van je wakende leven uit contact met een pc bestaat. Zij is de
enige die hem begrijpt, en, nog belangrijker: hij begrijpt haar! Ze doet wat hij wil, spreekt duidelijke taal, wijst hem nooit af. Bij haar voelt hij zich koning. Bij haar ís hij koning. Wat een klap als je dan het echte leven weer in moet.Mensen zijn zo anders. Zien de humor niet in van twee avonden zoeken naar een fout in de codering en er dan achter komen dat je ‘.htm’ in plaats van ‘.html’ hebt gebruikt, of dat je een
vraagteken vergeten bent in je query in php. Gnork, gnork, gnork. (Truc van het typische lachje: geluid maken terwijl u inademt)
Medenerds begrijpen zijn grapje natuurlijk wel, maar ze missen het juiste smeersel om goed met elkaar om te gaan. Die geleidende factor bent u. U hoeft maar één oog te hebben in het land der blinden. Maar dan bent ù de koning. Of nog ontelbaar malen beter: de koningin. Want nerds hunkeren, nog meer dan gewone mannelijke
werknemers, naar een plukje warme vrouwelijke aandacht.

Vertederend eerlijk

Een nerd is vertederend eerlijk. Zonder opsmuk zal hij u vertellen wat hij vindt. Van het project, een probleem of van zijn leidinggevende. Daar moet u wel op bedacht zijn. Als hij u overrompelt met iets dat u stiekem zelf ook vindt, maar uit tactisch oogpunt niet heeft uitgesproken, kunt u in een lastige positie komen. Een volstrekt
zinloze aanpassing in een project laten uitvoeren omdat het van de hoogste baas komt, bijvoorbeeld. Hij zal u onomwonden zeggen dat het voorstel nergens op slaat. Een passend antwoord waardoor u uw leidinggevende niet (al te direct) afvalt, is dan prettig om achter de hand te hebben.

Maak hem niet boos

Onverstoorbaar lijken de techies vaak. Ze zijn immers toch niet helemaal van deze wereld. Maar mocht u woorden krijgen met een nerd, dan zit een verzoening er dit decennium niet in. Waarschijnlijk valt hij niet tegen u uit. Hij gaat nukken. En doet gewoonweg niet, of tergend langzaam, wat u vraagt. U zult merken dat al uw
projecten vertraging oplopen, àls ze al uitgevoerd worden. Een manager die denkt de nerd weer in het gareel te krijgen via het ‘eerst afbreken, dan opbouwen’-principe, komt in veel gevallen bedrogen uit. En het is ook nog een link spelletje: de mokkende waakvlam kan bij te veel pesterij omslaan in een ongebreidelde vuurzee.
Last van beperkende sociale omgangsnormen heeft de nerd niet, en dus kunt u zomaar een poeier te pakken hebben. En hoewel het een ontslagprocedure een stuk makkelijker maakt, staat u in eerste instantie toch raar te kijken. De beste manier om muitende nerds weer actief te krijgen, is er tussenuit te stappen en het blonde
figuurtje van het vorige punt in te zetten.

Niet storen

Is een nerd eenmaal druk voor u aan de slag, stoor hem dan zo min mogelijk. Hij zit middenin allerlei vreselijk ingewikkelde coderingsvraagstukken (om een idee te krijgen, ga naar een willekeurige website, rechtermuisklik -> view source. Een
mierenkolonie in beweging). De nerd is geen snelle schakelaar, dus iedere keer dat u hem stoort, moet hij van zijn planeet afkomen, neerdalen op aarde en luisteren naar wat u nu weer bedacht heeft. Dan moet hij daar weer op gaan broeden, en kost het hem zomaar een paar uur om weer terug in de voorgaande materie te komen.
Daarom: spreek plannen vooraf tot in detail door. Moet u hem toch per se storen. Maak dan een lijstje met punten en mail het hem.  

Vraag àlles

Het punt om afspraken van te voren tot in detail door te spreken, verdient wat nadere uitleg. De nerd denkt anders dan u. Hij kan rustig een paar weken niet werken, omdat hij van u nog gegevens moet krijgen. Dat is hij u overigens vergeten te melden. Had u dat moeten ruiken? Jazeker. U moet aan alles denken. Doorvragen is
hier de oplossing. Dus niet alleen: kun je dit of dat voor me doen, maar ook: wat heb je daarvoor nodig, kun je daar zelf aankomen, wie gaat dat dan regelen etc etc. Communicatief zult u al het werk moeten doen, zodat hij met de materie aan de slag kan.

Tempo erin houden

En? Rent de nerd inmiddels voor u? Dan is het zaak om het ook zo te houden. Veel moeite kost dat niet. Aandacht is een luxe die hij niet gewend is, dus met een beetje kan hij toe. Laat hem zijn expertise eens tonen door zijn mening te vragen over die nieuwe laptop en u hebt hem weer weken in opperbeste stemming. Echt iets
speciaals te belonen? Verras hem eens door kleine attentie (kaartjes voor het een of andere hackers-event) of neem eens zonder reden wat lekkers mee. Denk niet dat ze achterlijk zijn. Ze hebben natuurlijk best door dat u ze probeert te paaien. Geef dat met een stralende lach toe en ze zullen u er des te meer om waarderen.
Nerds zijn, als u de gebruiksaanwijzing in acht neemt, eigenlijk de beste medewerkers die u zich maar kunt wensen. Ze werken hard. Zijn eager to please. Denken oplossingsgericht. Klagen nauwelijks. Hebben niet veel aandacht nodig. En met een duidelijk plan kunnen ze vrijwel zonder sturing werken. Het enige dat u als manager dus moet doen is een leuk mokkeltje aannemen, met een warm hart, zo
koppig als een ezel, half nerd, half sociaal. En u heeft eindelijk een een ICT-project dat op de deadline af is, én goed gaat lopen. De hoofdredacteur van Management Team heeft dat feilloos goed ingeschat… 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gebruiksaanwijzing Nerds

– Accepteer en waardeer zijn kennis 
– Betrek hem vroeg bij projecten 
– Laat weten dat u hem waardeert 
–  Verwacht geen flexibiliteit
– Schat goed in wanneer u wel met de vuist op tafel moet slaan 
– Laat u niet overrompelen door zijn eerlijkheid 
– Maak hem niet (te) boos 
– Verbreek zijn denkproces niet onnodig 
– Zorg dat u aan alles denkt
– Vertroetel hem zo nu en dan een beetje