Wie excelleert in delegeren, onbeperkte bevoegdheid tot paraferen heeft en een onstilbare honger naar visitekaartjes, kan in Nederland 362 dagen per jaar (kerst en Nieuwjaar vallen af) terecht op congressen, conferenties en meer van die verzamelplaatsen van leergierige managers.
Het gaat goed met de economie – en als je dat ergens merkt is het op deze markt. De prijzen gieren omhoog en de bureaus weten van gekkigheid niet welke conferentie zij nu weer moeten verzinnen om de honger naar door de baas betaalde kennis te stillen.
Hét moment voor Management Team om niet alleen een special over conferenties uit te brengen, maar ook maar meteen een complete website te bouwen. Onder de bezielende leiding van chef online Lotte van Doorn (ooit oplettend bezoekster van de conferentie ‘How to handle a nerd’) heeft de MT-redactie de zomer aangegrepen om de website mt.nl geheel te vernieuwen én aan conferenties een prominente rol toe te bedelen.
U vindt op mt.nl niet alleen een compleet overzicht van wat de conferentiemarkt te bieden heeft, maar kunt er ook uw eigen oordeel kwijt over de meetings die u bezocht en die van anderen lezen. Opdat de bezoekers van de site elkaar behoeden voor verloren dagen, in geld of tijd.
In mijn op de kop af 25 jaar in de journalistiek (bloemen en grotere cadeaus graag naar Straatweg 21, 8534 WB Eesterga) heb ik ook heel wat congressen en conferenties mogen/moeten bezoeken. Voor mij is het bij een goede conferentie net als bij een goed boek: als er één zin blijft hangen waar ik de rest van mijn leven echt wat aan heb, was het een geslaagde meeting.
Zoeken naar die ene zin die het verschil maakt, dat is waar het om gaat.
‘Nee’ zeggen. Vragen naar de oplossing (in plaats van het probleem). Vissen in de blauwe oceaan. Accepteren dat mensen met een rubberen ruggengraat bestaan. Bij twijfel niet doen. Altijd je eerste ingeving volgen. Van een ontslag wordt uiteindelijk iedereen beter. Tegen een rat werkt alleen rattengif. Met wat ze niet tegen jou zelf (durven) zeggen, moet je geen rekening houden. En zo voort, en zo verder.
Op mt.nl drukken we ‘die ene zin’ overigens uit in een universele taal: geld. Wat kostte een conferentie en wat was ie volgens de bezoekers waard? Dat snappen ook de bèta’s…