Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hollands Glorie – De JW Player

Klein land, wereldproduct. Deze aflevering: de JW Player, een videospeler waar een miljoen sites gebruik van maken. Jeroen Wijering bouwde er een succesvol bedrijf omheen.


Beter dan Windows’ speler

Het is 6 oktober 2008 als ene Frans een Flashfilmpje bekijkt en ineens de mededeling ziet ‘Player by Jeroen Wijering’. Op een internetforum stelt hij de vraag: wat doet die Jeroen op mijn Mac? Het antwoord is simpel: Jeroen Wijering (foto) is de ontwikkelaar van de JW Player, de videospeler om het bewuste filmpje mee te kunnen bekijken.
Wereldwijd maken dan al duizenden websites gebruik van zijn software. Maar beroemd is Wijering er dus nog niet mee geworden. Ook nu nog niet, vertelt hij. “Ik moet nog altijd aan mensen uitleggen wat ik doe.”
Het succesverhaal begint in 2004, als Wijering aan de Design Academy studeert en werkt bij webdesignbureau FKKC in Eindhoven. “Het was handig als ik af en toe een filmpje online kon zetten, maar de videospelers Quicktime en Windows Media Player waren te ­ingewikkeld.”
Zo wordt de JW Player geboren, mede dankzij een boek over Flash, waarmee Wijering zichzelf heeft leren programmeren. Hij besluit de software ook voor anderen beschikbaar te stellen, en zet een opensourceversie op zijn website. De rest is, inderdaad, history.

Niet té goedkoop

De populariteit van de JW Player is gestaag gegroeid: de afgelopen twee jaar werd de speler gemiddeld 10.000 keer per dag gedownload. Websites als NU.nl en die van het Witte Huis (whitehouse.gov) maken er gebruik van en zelfs YouTube draaide in het eerste jaar van bestaan op de JW Player. In het begin was het een hobby voor Wijering en was de JW Player gratis. Maar toen hij merkte dat er meer dan honderd downloads per dag waren, verzon hij een verdienmodel. Commerciële partijen moesten voortaan 15 dollar per speler, per website betalen. “Goedkoper dan anderen, maar niet té goedkoop, want dan zou het geen waarde meer hebben. Al snel verdiende ik duizenden dollars per maand, zonder dat ik er veel voor hoefde te doen.”

Dag licentiemodel, hallo totaaloplossing

Vanaf 2006 groeide de populariteit van het licentiemodel, zodat Wijering besloot er zijn werk van te maken. “De player is eigenlijk een trucje. Je kunt daar een klein bedrijfje omheen bouwen, maar ik wilde het groter maken.”
In zijn eentje zou dat niet lukken, wist hij, dus ging hij op zoek naar zakenpartners. Net op het moment dat Dave Otten en Brian Rifkin uit New York bezig waren met het opstarten van een online video-advertentienetwerk. “Zij hadden een lijst opgesteld met zo’n 1.000 websites waar ze de advertenties op wilden draaien, waarvan een groot deel de JW Player gebruikte. Zo kwamen ze bij mij uit.”
In november 2007 werd Longtail Video opgericht. Wijering bracht de historie in plus de software, de Amerikanen hun netwerk en 1 miljoen dollar. Samen maakte dat een totaaloplossing rond online video, die later is uitgebreid met een videomanagementsysteem. De samenwerking komt voort uit een langetermijnvisie, vertelt Wijering. “Software moet gratis zijn. Uiteindelijk zal het licentiemodel dus wegvallen. In het begin genereerde de JW Player nog 100 procent van de omzet, in 2011 was dat 30 procent. Hosting en adverteren groeien nu veel harder.” De activiteiten leverden in 2011 een omzet van zo’n 6 miljoen euro op.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Slagen kan alleen vanuit de VS

In ruim vier jaar tijd groeide Longtail Video uit tot een winstgevend bedrijf met 25 medewerkers. De videospeler is getransformeerd tot platform, dat ook geschikt is voor smartphones en tablets. Wijering hoopt op een gebruiksvriendelijke internettelevisie van bijvoorbeeld Apple, waarmee online video nog populairder zal worden en Longtail Video nog groter kan groeien. Vanuit Eindhoven, maar vooral ook vanuit de Big Apple. Dat het bedrijf in de VS zit, was een vereiste voor Wijering, vertelt hij vanuit zijn standplaats Eindhoven. “Als twee ondernemers uit een andere verre locatie bij me hadden aangeklopt, had ik deze stap niet gezet. Amerika is de plek waar een bedrijf als Longtail Video groot kan worden, want er zijn korte lijntjes naar kapitaal en technologiepartners. Ieder land in Europa heeft op dit moment een bedrijf met een eigen videoplatform, en allemaal zullen ze worden opgeslokt door de Amerikanen, zoals Facebook bijvoorbeeld ook Hyves opslokt. Een succesvol bedrijf om de JW Player heen bouwen, dat was alleen in Nederland niet gelukt.”

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.