Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hof veroordeelt Van Anraat tot 17 jaar cel

Met de leveringen van chemische stoffen heeft zakenman Frans van Anraat de mosterdgasindustrie van Irak draaiende gehouden tussen 1985 en 1988. Dit stelt het gerechtshof in Den Haag. Het hof veroordeelde Van Anraat woensdag tot zeventien jaar gevangenisstraf wegens medeplichtigheid aan de oorlogsmisdaden die Saddam Hussein in die jaren pleegde.

Van Anraat leverde volgens het gerechtshof honderden tonnen thiodiglycol aan het regime van Saddam Hussein. De stof is essentieel bij de ervaardiging van giftig mosterdgas, dat Saddam in de jaren tachtig op grote schaal inzette tegen de Koerdische bevolking. Tienduizenden burgers stierven hierdoor op gruwelijke wijze of raakten zwaargewond. Ook gebruikte de dictator het gas tijdens de oorlog tegen Iran medio jaren tachtig. Het gebruik van mosterdgas is verboden sinds het gasprotocol van Genève uit 1925.

Volgens het hof handelde Van Anraat “uit grof winstbejag” en negeerde de gevolgen van zijn handelen volkomen. Verder laat hij tot op heden niet blijken dat hij enig besef van schuld heeft. De advocaten van Van Anraat toonden zich teleurgesteld in de veroordeling tot een hogere straf. Zij kondigden aan in cassatie te gaan bij de Hoge Raad. Of het Openbaar Ministerie (OM) zich tot de Hoge Raad wendt, is nog onduidelijk. Het OM had graag gezien dat Van Anraat ook straf zou hebben gekregen voor medeplichtigheid aan genocide.

Bron: ANP

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.