In 2,5 jaar tijd van 1 naar ruim 100 vestigingen en 30 miljoen bezoekers per jaar. Eric Treurniet over het succes van wc-winkel 2theloo.
2theloo, een winkel waar je kunt plassen en verzorgingsproducten kunt kopen, begon in 2011 met zijn eerste vestiging aan de Kalverstraat. Dat het bedrijf vorig jaar niet voor niets in de Sprout Challenger 50 werd opgenomen, lijkt wel bewezen: het heeft inmiddels ruim 100 plaswinkels in Israël, Polen, Hongarije, België, Duitsland, Luxemburg, Spanje en Oostenrijk. 'De komende tijd openen we ook winkels in Frankrijk, Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Tsjechië', vertelt een trotse Eric Treurniet, mede-eigenaar en bedenker van het retailconcept.
Het startsein
Het idee van 2theloo kwam bij de ondernemer op toen hij met zijn vrouw en dochter in Brugge winkelde. Op het moment dat zijn dochter naar de wc moest, realiseerde hij zich dat je daarvoor alleen bij een warenhuis of café-restaurant terecht kan. 'En die wc’s zijn over het algemeen niet erg hygiënisch. Ik vroeg me af of daar nooit een oplossing voor bedacht was. Tot mijn verrassing was een wc-winkel inderdaad nog nergens geïntroduceerd. Dat was voor mij het startsein.'
De toiletuitrol
2theloo hanteert een doeltreffend verdienmodel: de 600 à 6000 bezoekers die dagelijks een van de toiletten bezoeken, betalen standaard vijftig eurocent (op een enkele vestiging is het 1 euro). Ook krijgen ze altijd een coupon met 50 cent korting. Deze is niet alleen toepasbaar op de verzorgingsproducten en snoepjes van 2theloo, maar ook op artikelen in winkels in de buurt. 'Inmiddels betalen jaarlijks ruim 30 miljoen mensen voor de diensten van 2theloo', stelt Treurniet. 'Onze investeringskosten hebben we inmiddels allang dubbel en dwars terugverdiend.'
Samenwerking met Shell
De ondernemer vond ook een uiterst effectief groeimiddel: in 2012 zag hij een Shell-manager bij een Hoofddorps pompstation trots een nieuwe vestiging van een Deli2go presenteren. 'Mijn compagnon Almar Holtz en ik zijn er direct op afgestapt, met de vraag of wij ook niet iets voor Shell konden betekenen. Een jaar later stond hij weer bij hetzelfde pompstation, nu om de opening van een nieuwe 2theloo te verzorgen.' Het is allang niet meer de enige Shell-pomp met een 2theloo locatie. De ondernemers mogen namelijk hun wc-winkelformule bij Shell-pompen over de hele wereld uitrollen. 2theloo’s ambities zijn dan ook groot: binnen 3 tot 5 jaar wil het 2400 locaties openen. Een nieuwe investeerder, Avedon Capital Partners, heeft daar in juli kapitaal voor verschaft.
MT.nl: Welke drie factoren hebben jouw succes bepaald?
Treurniet: 'Ons serviceniveau en het stukje beleving dat we bieden, zijn duidelijk onze sterkste punten. Voordat 2theloo van start ging, stonden toiletfaciliteiten in retailland altijd te boek als iets wat moet. Men heeft nooit geprobeerd om er een plezierige bezigheid van te maken. 2theLoo heeft intussen bewezen dat een bezoek aan een toiletfaciliteit wel degelijk mooi en prettig kan zijn. Je hoort bij ons muziek, er hangen mooie afbeeldingen aan de muur, je kunt verzorgingsartikelen van kwaliteitsmerken kopen (zie afbeelding) en we houden alles brandschoon.
Succes van 2theloo: kwaliteitsmerken en beleving. En daar houdt het niet bij op, we proberen namelijk alle details tot in de perfectie uit te voeren. Bij 2theloo kun je bijvoorbeeld alle knoppen en kranen zonder aanraken bedienen. Denk daarnaast ook aan onze kinderkamers, waar een discobol hangt die ervoor zorgt dat een kindje stil blijft liggen als de ouders aan het verschonen zijn. Of kijk naar de secure manier waarop we al onze toiletcabines inrichten: boven elke wc is er een ruimte waar vrouwen hun tas kunnen plaatsen en je vindt er standaard een prullenbak, zodat mensen met stoma’s ook normaal kunnen winkelen. Ik vind dat we met 2theLoo een nieuwe standaard voor toiletfaciliteiten hebben gecreëerd. We zijn een keurmerk voor de markt geworden. Je kunt niet zomaar 50 cent vragen voor een wc-bezoek.
Daarnaast is ons product natuurlijk innovatief. De term wc-winkel bestond nog helemaal niet voor de start van 2theloo. Terwijl het wel eigenlijk voor zich sprak dat er behoefte aan onze service zou zijn. Naar het toilet gaan hoort bij onze dagelijkse basisbehoeften, naast eten, slapen en drinken. Het verschil met andere retailconcepten is dat 2theloo daardoor nooit een one time company zal worden. De behoefte aan onze dienst blijft bestaan, en dat maakt ons ook zo interessant voor shoppingmalls en tankstations. Bij presentaties is het voor ons zo eenvoudig uit te leggen waarom we bestaan, dat 2theloo ook wel de paperclip van de retail genoemd wordt.'
Wie is het meest bepalend geweest voor jouw succes?
'Mijn compagnon Almar Holtz is natuurlijk het meest betrokken geweest bij het uitrollen van het concept. Wij tweeën vullen elkaar goed aan. Hij heeft onder meer als managing director van de Zuid-Afrikaanse afdeling van Walt Disney belangrijke ervaring opgedaan. Daarnaast hebben onze eerste twee investeerders al veel voor ons betekend. Wat ik en Almar zagen, was dat we voor het concept van 2theloo partijen om ons heen nodig hadden, die de retail- en vastgoedmarkt goed kennen. Die kennis hadden we zelf namelijk niet. Onze eerste financiers wel. Verder behoeft het natuurlijk geen uitleg dat Shell bepalend is geweest: mede dankzij hen hebben we voor een hele snelle expansie kunnen zorgen.'
Wat zou je achteraf gezien anders aanpakken?
'Achteraf was het fijn geweest als we in het startjaar meer groeikapitaal hadden verzameld. We hebben nu moeite gehad om voldoende goede werknemers aan te kunnen nemen. In de beginfase hebben Almar en ik veel verantwoordelijkheden op ons moeten nemen die niet altijd bij ons pasten. Dat hoort ook wel weer bij een startup, maar 2theloo had op die manier wellicht nog harder kunnen groeien.'