Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe ga je om met millennials op de werkvloer?

Millennials zijn een slag apart op de werkvloer. Om begrip te kweken tussen managers en hun jonge medewerkers schreef Japie Stoppelenburg - Creative Director van reclamebureau a friend of mine en zelf millennial - een handboek.

Hoe ga je om met millennials op de werkvloer?
Getty Images
Je leest nu: Hoe ga je om met millennials op de werkvloer?

De titel van het boek van Creative Director van reclamebureau a friend of mine Japie Stoppelenburg (29) geeft de houding van millennials op de werkvloer precies weer: You’re a legend and everyone else sucks. ‘Veel millennials hebben een ingewikkeld zelfbeeld. Aan de ene kant is ons altijd verteld dat we super getalenteerd zijn en dat alles mogelijk is, maar tegelijkertijd kom je er gedurende je loopbaan achter dat het leven ook wel eens tegen zit.’

Zelf was zijn idee van de wereld pakweg vijf jaar geleden niet anders. ‘Op een gegeven moment was ik zelfs op een punt dat ik me wilde laten ontslaan bij het reclamebureau waar ik werkte, omdat ik het idee had dat ik niet begrepen werd. Ik had te maken met de klanten die me constant tegen werkten en ik voelde me verschrikkelijk onbegrepen.’ Het keerpunt kwam toen Stoppelenburg zich afvroeg wat zijn eigen rol was in de situatie. ‘Ik wist dat ik getalenteerd was en dat ik werkervaring had, maar wat nou als ik het probleem was in de situatie?’

Het is de kritische blik die millennials veelal missen volgens Stoppelenburg. In zijn boek geeft hij millennials de tip om zichzelf de vraag vaker te stellen. ‘We hebben erg de neiging om constant naar iemand anders te wijzen. Stop daarmee en accepteer dat jij het probleem bent.’ Voor niemand makkelijk, maar voor een millennial nog zwaarder volgens Stoppelenburg. ‘We zijn opgevoed met het idee dat we bijzonder zijn, getalenteerd en dat alles aan ons uniek is. Die gut feeling ondermijnen is heel zwaar.’

Opvoeding
Die opvoeding brengt volgens Stoppelenburg een ander probleem op de werkvloer met zich mee. ‘Millennials hebben een bepaald beeld van hoe de wereld zou moeten zijn en hoe hun baan eruit moet zien. Als iets ze niet bevalt, dan hebben ze de neiging om verder te gaan – ze willen het maximale uit het leven halen, anders heeft het geen zin.’ Social media spelen daarbij ook een belangrijke rol. ‘Constant worden millennials geconfronteerd met mensen die het gemaakt hebben en die allemaal succesvol zijn. Ze vragen zich af waarom zij niet zo zijn en wijten dat aan zichzelf.’

Die houding zorgt voor een clash met de gevestigde orde binnen een kantoor. ‘Voor veel oudere managers die al lang bij een bedrijf werken is dit een absurde houding. Die vragen zich -soms terecht- af waarom medewerkers niet gewoon hun werk doen en waarom ze zich zo aan moeten stellen.’

Aanpassen
Zijn oplossing om de kloof te overbruggen? ‘Heb een beetje begrip voor elkaar. Probeer als manager te snappen hoe millennials naar de wereld kijken. Tegelijkertijd moeten millennials soms begrijpen dat ze zich aan moeten passen en naar klanten moeten luisteren. Je kunt niet je eigen creatieve uitspattingen voor de wensen van een klant plaatsen. Zij zijn uiteindelijk degene die jou betalen.’

Worden die verschillen overbrugd, dan kunnen millennials een enorme toevoeging zijn voor bedrijven. ‘De mate van talent en creatieve kunde die ze hebben is heel groot. Ze hebben kennis over de nieuwe wereld en zijn zo thuis in technologie dat ze echt goede plannen kunnen bedenken. Het probleem ligt hem in het gat tussen de belofte en de daadwerkelijke prestatie: die is te groot. Het is aan zowel de manager als de millennial om daar iets aan te doen.’

You’re a legend and everyone else sucks is verkrijgbaar via Managementboek