Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe motiveer je je team?

Als je team niet gemotiveerd is, komt er weinig van je projectdoelen terecht. Aan de hand van een case geeft Leigh Thompson van Kellogg School of Management vier tips om je team te motiveren en meer resultaat te boeken.

De leden van je team kunnen afzonderlijk nog zo gemotiveerd zijn, als ze samen moeten werken treedt er een effect op dat Thompson ‘social loafing’ noemt: mensen gaan zich om verschillende redenen minder hard inzetten.

In een onderzoek liet Thompson mensen touwtrekken. Gemiddeld kon een persoon 63 kilo trekken. Zette ze hem in een team van drie man, dan zakte dat gemiddelde al naar 53 kg. Met acht man werd er een magere 31 kilo per persoon getrokken. Dit is een fysiek en letterlijk voorbeeld, zegt Thompson, maar het geldt ook voor intellectuele taken.

Transportbedrijf Bulkmatic vroeg Leigh Thompson om een van hun teams dat hier last van had uit het slop te trekken. Dat deed ze met vier dingen.

#1 stel een teamcontract op

Maak een contract van één A4’tje, of liever nog een halve. Schrijf daarop het doel van het project, de verantwoordelijkheden en normen. Laat iedereen het contract ondertekenen en zich eraan committeren.

#2 hou korte, frequente meetings

Kom als team geregeld samen, maar hou het kort. Geen ellenlange vergaderingen meer met tussen elke afspraak veel tijd. Van lange meetings met dito tussenpozen verslapt de aandacht van je teamleden, en dan gaan mensen achterover leunen. Kijk in elk meeting even samen naar het teamcontract.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#3 sta op

Laat je teamleden staand vertellen wat ze die week hebben gedaan. Bij Google Ventures doen ze dat bijvoorbeeld, en het zorgt voor 34% meer creativiteit, vertelt Thompson.

#4 creëer een zichtlijn

Laat teamleden zien hoe ze invloed hebben op het uiteindelijke doel; laat zien wat het effect is van hun inspanningen. Hoe je dat doet en wat het effect is, zie je in de video.