Wat kunnen bedrijven met de Google Glass? 'In de toekomst heb je het Bol.com-mannetje altijd bij je.'
De trend in gadgetland is draagbaarheid, of – in hip Engels: wearables. Technologiebedrijven buitelen over elkaar heen om met internet verbonden armbanden, horloges en brillen op de markt te brengen of ontwikkelen. Het bekendste voorbeeld waarvan het bestaan zeker is, is waarschijnlijk de Google Glass, de slimme bril van Google. Het apparaat is nog niet eens verkrijgbaar voor de gewone consument, maar er worden al kolommen over volgeschreven.
NU.nl en The Fancy
Ook organisaties denken na over eventuele kansen die het apparaat met zich meebrengt. NU.nl werkt bijvoorbeeld aan een applicatie voor de bril, terwijl eind 2013 de eerste Glass-toepassing door een bedrijf werd geïntroduceerd (of was het slimme marketing?). E-commerce-bedrijf The Fancy ontwikkelde een app waarmee gebruikers met de bril foto's kunnen maken van producten, die vervolgens op internet met andere items kunnen worden vergeleken.
Bekijk een uitlegfilmpje:
Door gadgets als Google Glass wordt alles in de toekomst een contactpunt tussen klant en verkopende partij, vertelde Iskander Smit van Info.nl tijdens Shopping Today, een onderdeel van de Webwinkel Vakdagen. 'De winkel van de toekomst is overal. Het zou kunnen dat je binnenkort met je Google Glass slechts naar een spijkerbroek van een voorbijganger hoeft te kijken, om het product aan te schaffen.'
Shopping 2020
Smit is een van de deelnemers aan het Shopping 2020-project, een initiatief van Thuiswinkel.org, waarbij een grote groep experts van uiteenlopende bedrijven nadenkt over de ontwikkelingen binnen de retail. Smit nam zitting in de werkgroep die nadacht over de contactpunten van de toekomst. Om het wat concreter te maken, heeft de groep gekeken naar een mogelijke Glass-toepassing voor Bol.com.
Wat kan Bol.com met Google Glass?
Allereerst, zo vertelde Smit, is het goed om te weten dat het niet mogelijk is om letterlijk applicaties te installeren op de bril van Google. De toepassingen worden in de cloud gehangen en via je smartphone zijn ze toegankelijk op de Glass. Bij de ontwikkeling van een mogelijke Glass-app voor Bol.com heeft de werkgroep van Smit eerst vastgesteld wat nou precies de dienst is die het online bedrijf levert. Volgens Smit is Bol.com niet alleen een winkel: 'Ze hebben veel kennis over de samenhang van verschillende producten, het bedrijf kan je daardoor helpen een betere keuze te maken.' Dankzij Google Glass kan deze informatie op andere momenten voor gebruikers toegankelijk worden gemaakt, zo luidt de gedachte. Smit: 'In de toekomst heb je het Bol.com-mannetje altijd bij je.'
Drie mogelijke uitingen
Smit en zijn groep experts hebben drie mogelijke richtingen voor een Glass-app van Bol.com geformuleerd:
-
Meer informatie bieden
Via de bril kunnen gebruikers, waar ze zich ook bevinden, extra informatie ontvangen over een product waar ze naar kijken, of waar ze een foto van hebben gemaakt. Deze richting is dus vergelijkbaar met het voorbeeld van The Fancy. Smit: 'De informatie die wordt geboden door Bol.com kan worden vergeleken met je persoonlijke profiel, zodat je een betere keuze kunt maken. Dankzij Google Glass kun je je eigen data altijd direct bij de hand hebben als je een beslissing moet nemen.'
-
Als start van een gesprek
Ja, een drager van Google Glass valt op, maar dat wordt hier niet bedoeld bij 'het starten van een gesprek'. Volgens Smit kan Bol.com via Google Glass informatie bieden die gesprekken met andere mensen makkelijker maken. Stel dat je gesprekspartner zijn persoonlijke profiel openstelt, dan kun je via Glass opzoeken waar zijn favoriete boek over gaat, om maar een voorbeeld te noemen, en daarover een gesprek beginnen.
-
Om te verkopen met voorkennis
Deze optie is wat ingewikkelder om uit te leggen. In Amerika experimenteren retailers met Beacons, apparaatjes die winkelend publiek via hun smartphone extra informatie of korting bieden, als ze in de buurt van een bepaald product komen. De data van Bol.com zouden hier ook van pas kunnen komen, denkt Smit, door de info te combineren met lokale en met persoonlijke data. Tenminste, als gebruikers hun persoonlijke dataprofiel openstellen voor webwinkels. Toestemming krijgen om profielen te bouwen wordt in de toekomst nóg belangrijker, denkt Smit.
Maar wacht eens even…
Kan dit allemaal ook al niet met een smartphone? Goede vraag. Volgens Smit zorgt de Google Glass vooral ervoor dat data nóg sneller toegankelijk worden voor iedereen. En, zo zei hij in het begin van zijn presentatie ter nuancering, voorspellen blijft natuurlijk lastig. Vooral als het de toekomst betreft.