IKEA wordt vaak genoemd als lichtend voorbeeld van de manier waarop Scandinaviërs binnen korte tijd de wereld veroverden. Maar er zijn er meer. Hoe komt dat?
De Vikingen moesten het bij het veroveren van stukken van de wereld niet van kwantiteit, maar van kwaliteit hebben. Verrassen en beroven, dat was grofweg hun businessplan. Steve Strid en Claes Andréasson leggen in ‘De Vikingen zijn terug' uit dat er eigenlijk niets veranderd is. Of het nu gaat om de plattedozenhandelaar IKEA, Absolut Vodka, Hennes & Mauritz, blokjesfabrikant Lego of het gratis dagblad Metro – ze verrasten de wereld en beroofden hun concurrenten (van marktaandeel).
De Vikingen denken anders over marketing en over de bedrijfscultuur. Als we ons even tot marketing beperken: een groot budget is niet nodig, de concurrentie kun je negeren en verpakking moet simpel zijn. Een origineel idee hebben en het anders onder de aandacht brengen dan anderen dat zouden doen – dat is eigenlijk alles. Schrijver dezes is niet geheel onbevooroordeeld, want van 2002 tot 2006 hoofdredacteur van de Nederlandse Metro. En dus al bekend met uitgangspunten als: ‘Wees bescheiden en onbeschoft', ‘Herstel de verloren gegane kunst van het nemen van een besluit' of ‘Controverse is fantastisch'.
DAG sukkelt, De Pers bungelt, Spits bezuinigt. Nuttig boekje. Dus.De Vikingen zijn terug, Steve Strid en Claes, Andréasson, € 19,95
Teambuilding op zijn Claassens
Na ‘Ik', een goed scorend boek over gezond egocentrisme en meer effectiviteit, komt Remco Claassen nu met het voorspelbare vervolg: ‘Wij'. Daarin neemt hij de lezer op een prettige manier mee op een zoektocht naar de kunst van het ‘manipuhelpen'. Ofwel: hoe je samen resultaten boekt.Wij, Remco Claassen, € 24,95
Inspiratiebron voor zeurpieten
Notoire dwarsliggers, iedereen herkent ze. Wie dermate wanhopig is over zijn eigen loopbaanperspectief dat hij er ook één wil worden, moet in de leer bij Frans Krips. Die besloot zijn boekje uit 1985 aan te passen aan de actualiteit. En voor een nieuwe generatie zeurpieten. 50 Manieren om dwars te liggen, Frans Krips, € 17,95
Koningen van de flauwe grappen
De auteurs worden gepresenteerd als grote humoristen. Jammer alleen dat ze bij het tikken niet af en toe een redacteur hebben gevraagd om een kritische blik. Want deze ‘must read voor wannabee-managers' is te flauw voor woorden. Koning van de koffieautomaat, Victor Mastboom e.a. € 14,90