Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe bierconcern Heineken zelfstandig wil (en kan) blijven

Heineken kopen? Dat gaat je zeer waarschijnlijk niet lukken, SABMiller. Waarom niet? En hoe probeert Heineken zelfstandig te groeien?

Bierbrouwer Heineken heeft een overnamebod afgeslagen van SABMiller, het moederbedrijf van dat andere bekende Nederlandse biertje. In een statement zegt het bedrijf dat het van plan is om 'het erfgoed en de identiteit van Heineken als onafhankelijk bedrijf te behouden'. Zal dat zomaar gaan lukken? Grote kans, mede dankzij de ingewikkelde aandelenstructuur van Heineken. De familie Heineken oefent namelijk de controle over het bedrijf uit via een minimaal meerderheidsbelang in de Heineken Holding én een minimaal meerderheidsbelang in de Heineken NV.

Charlene is grootaandeelhouder

Charlene de Carvalho-HeinekenHoe zit dat precies? Charlene de Carvalho-Heineken (foto rechts), dochter van Freddy, is grootaandeelhouder van Heineken. Via de vennootschap L'Arche Green, die voor 88,67% in haar bezit is, heeft ze 51,709% van de aandelen in de Heineken Holding in bezit. Deze holding heeft vervolgens weer 50,005% van de aandelen in Heineken NV in eigendom. Deze constructie is in het verleden opgetuigd om te voorkomen dat familiebedrijf Heineken zomaar, inderdaad, overnameprooi zou kunnen worden.

Via eenzelfde structuur heeft het Mexicaanse Femsa een deel van de Heineken-aandelen in handen gekregen, nadat Heineken het bedrijf in 2010 overnam. Femsa heeft wel enkele beperkingen opgelegd gekregen, zo mag het niet meer dan 20 procent in de Heineken Holding of de Heineken Group bezitten.

Niet zomaar verkopen aan derden

Aandelen zijn er – ook – om te verkopen, maar volgens Quote kan Charlene haar aandeel in de Nederlandse bierbrouwer niet zomaar van de hand doen. Insiders vertelden het tijdschrift eerder dit jaar dat Freddy Heineken voor zijn dood heeft laten vastleggen dat haar Heineken-aandelen in principe binnen de familie moeten blijven. Andere aandeelhouders van Heineken, dat door Bloomberg trouwens 'de brouwer van Amstel Light' wordt genoemd, hebben momenteel ook weinig om over te morren, want met de koers van Heineken gaat het niet onaardig. Veel kans dat de aandelen Heineken in andere (lees: verkeerde?) handen komen, is er dus niet. De ontwikkeling van het aandeel in de laatste tien jaar in beeld:

Groter biertje geworden

Waarom zijn aandeelhouders blij? Misschien omdat Heineken een steeds groter biertje wordt. De afgelopen jaren heeft het bedrijf een flinke groei doorgemaakt. Een van de oorzaken daarvoor is de eerder genoemde overname van Femsa, dat onder andere Coca-Cola in flesjes verpakt en verschillende biertjes in zijn portefeuille heeft. Daarnaast wist het bedrijf een betere positie op de Aziatische markt te verkrijgen, via een biedingstrijd met ThaiBev om ABP, en wist het ook stappen te zetten in India via een overname. De omzet van Heineken is mede door dit alles binnen 5 jaar tijd met ongeveer een derde toegenomen en ook met de nettowinst werden stappen gezet.

Hieronder een overzicht van de omzet- en winstontwikkeling (in miljoenen euro's) die het bierconcern heeft doorgemaakt sinds 2009. Om de winst te bekijken, gebruik je het dropdown-menu linksbovenin de graphic.

Lees ook: hoe Heineken terug in de eredivisie kwam.

Groei buiten het merk Heineken

De groei van Heineken vindt vooral plaats op gebieden buiten de gebaande paden (nog maar 35,1% van de omzet komt uit West-Europa) én buiten de traditionele business. Terwijl het totale biervolume dat Heineken afzet, is gestegen van 125,2 miljoen hectoliter in 2009 naar 178,3 miljoen hectoliter in 2013, bleef het volume dat Heineken afzet in het premiumsegment een beetje steken. Tussen 2009 en 2013 steeg dat volume van 25,9 miljoen hectoliter naar 28,1 miljoen hectoliter (2,8 miljard liter). In andere woorden: met het biermerk Heineken gaat het redelijk, maar met het bierbedrijf Heineken gaat het pas écht uitstekend. Gemeten naar het afgezette volume in 2013 is het bedrijf de derde bierbrouwer op aarde. Het merk Heineken stond in 2013 verder op plek 7 in de top 10 van best verkochte bieren, achter bijvoorbeeld Budweiser, maar ook achter het hier toch behoorlijk onbekende Snow (de nummer 1).

De zoektocht naar andere doelgroepen

Heineken probeert niet alleen te groeien via wereldwijde expansie, maar ook door andere doelgroepen aan het bedrijf te binden. Een van de voorbeelden hiervan is de introductie in 39 landen van het radler-bier van het merk (radler = bier + limonade), waarvoor innovator François-Xavier Mahot hoofdverantwoordelijk was. Met dit 'nieuwe' drankje wil Heineken een nieuwe generatie drinkers, maar ook vrouwen, overhalen aan het bier te gaan. Vorig jaar zei Heineken dat het in Oost-Europese landen al een marktaandeel van 5% had met het drankje, een aandeel dat ook in Nederland haalbaar zou moeten zijn, aldus het concern. Heineken zegt dat 5,9% van de omzet in 2013 voortkwam uit dit soort innovaties.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een commercial voor Amstel Radler:

Meer over Heineken: