Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hier komt het gevaar vandaan voor Facebook

Facebook is de grootste, dus het te kloppen sociale netwerk. De belangrijkste uitdagers op een rij. Maar: 'Het stort niet in.'

Het grootste sociale netwerk op aarde heet al een tijdje Facebook. Uit welke hoeken komt de concurrentie voor het bedrijf? Mats Siffels, strateeg bij LBi Nederland, noemt tegenover MT.nl drie groepen die tijd en gebruikers kunnen afsnoepen van Facebook:

#1. Lokale netwerken

Wereldwijd zijn er een aantal sociale netwerken die op lokaal niveau een grote partij zijn. Nee, daar zit het Nederlandse Hyves niet meer tussen, die tijd lijkt voorbij. 'Hyves is gewoon klaar', zegt Siffels. 'Voor bepaalde doelgroepen zou je het nog kunnen inzetten bij campagnes, maar het netwerk zit niet meer in het standaardrijtje van sociale media.' In andere landen zijn er nog wel lokale sociale netwerken die aardig wat tijd opeisen van internetters. Zo is Facebook niet de grootste in Rusland, daar zijn VKontakte en Odnoklassniki de populairste sociale netwerken. Zij trokken eind 2012 maandelijks respectievelijk 45,7 miljoen en 37,9 miljoen bezoekers, tegenover 25,3 miljoen voor Facebook.

In Rusland is VKontakte het grootste sociale netwerk

China is een ander groot land waar Facebook niet de grootste is, al kan het daar ook liggen aan de censuur vanuit de overheid. Het sociale netwerk is alleen via een omweg te bereiken in het Aziatische land. QZone en Weibo zijn in China de belangrijkste spelers. China en Rusland zijn twee markten met honderden miljoenen potentiele gebruikers, waar het voor Facebook dus wel lucratief is om verder te groeien. Andere landen waar lokale netwerken een substantieel marktaandeel hebben is Iran (Cloob, wederom door blokkade van andere netwerken), India en Brazilie (Orkut, dat eigendom is van Google) en Letland (Draugiem). Toch krijgt Facebook steeds meer voet aan de grond in landen waar het tot voor kort concurrentie voor zich moest dulden. Begin 2012 streefde Facebook bijvoorbeeld Orkut voorbij in Brazilie, als nummer één van alle sociale netwerken.

#2. Google+

We schreven het eind vorig jaar al: vergeet Facebook, Google+ gaat winnen. Volgens GlobalWebIndex is Google+ aardig op weg, het bureau zegt dat Twitter inmiddels is ingehaald en dat er 359 miljoen actieve gebruikers zijn op Google's sociale netwerk. Google zelf maakte eind 2012 bekend dat 500 miljoen mensen een Google+ account hebben aangemaakt, waarvan er 235 miljoen actief zijn. De belangrijkste vraag hier is: wat is 'actief'? Google is langzaam maar zeker al zijn diensten, waar bijvoorbeeld ook YouTube onder valt, aan elkaar aan het koppelen, en het bedrijf dwingt mensen al een jaar om een account aan te maken als ze een nieuw mailadres willen openen op Gmail.

Google+ mist alleen nog ambassadeurs

Zo probeert het bedrijf langzaam maar zeker iedereen die van de verschillende Google-diensten gebruik maakt het sociale netwerk op te dringen. Siffels: 'Google+ mist alleen nog ambassadeurs, er zijn weinig echte fans actief op het netwerk. Maar aangezien iedereen wel eens gebruik maakt van Google-diensten, zitten er inmiddels stiekem best veel mensen op Google+.' Nu nog zorgen dat ze er ook iets doen. Volgens Siffels is het verstandig dat bedrijven Google+ in de gaten houden. Zo dragen de +1-tjes die gebruikers kunnen geven (zeg maar: de Like van Google+) bij aan de vindbaarheid van websites, en biedt Google+ met Hangouts een interessante marketingfunctionaliteit. De Bijenkorf organiseerde bijvoorbeeld Hangouts over beauty en fashion. 

3. Andere communities

Quora. Pinterest. GetGlue. Soundcloud. Instagram. Tripadvisor. Tumblr. Sociale netwerken, of besloten communities rond één thema of insteek? Het antwoord maakt niet zoveel uit. Aandacht en tijd die naar deze websites gaat, gaat niet volledig naar Facebook. Siffels: 'Mensen worden actiever op dit soort nichewebsites, ze nemen een deel van de functie van Facebook over. Voor bedrijven die actief zijn in de reisindustrie, kan het interessant zijn om op Tripadvisor actief te worden. En als je een visueel ingesteld bedrijf bent, kan je mooie dingen doen op Pinterest. De vraag is altijd: waar zit je doelgroep?' Maar, zegt Siffels, de mogelijkheden van Tripadvisor en Facebook kun je niet tegen elkaar wegstrepen. 'Het is vaak én-én. De massa zit nu (nog) op Facebook, waar je makkelijk de conversatie kunt starten. Op andere platforms ga je vervolgens de diepte in. Facebook maakt het ook makkelijker: je newsfeed is een dashboard van wat er op al die plekken op het web gebeurt, en met een Facebook-login kun je (bijna) overal meteen inloggen – hier maken veel andere netwerken en communities gebruik van.'

Op andere platforms ga je de diepte in

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Die doelgroep verbergt zich ook steeds meer achter gesloten deuren. Berichtendienst Whatsapp ontwikkelt zich bijvoorbeeld steeds meer tot een sociaal netwerk, zoals Sprout recentelijk beschreef. En ondertussen proberen bedrijven ook steeds vaker om consumenten direct aan zich te binden via een eigen community. LBi zelf ontwikkelde bijvoorbeeld Onderling.nl, een platform waar FBTO schadeclaims voorlegt aan de community. Siffels heeft nog andere voorbeelden: 'SNS Bank heeft een eigen community voor klanten en Giffgaff is een goed internationaal voorbeeld.' Giffgaff is een Engelse mobiele provider, die onderdeel is van Telefónica, waar gebruikers via een community mogen meebeslissen over delen van de bedrijfsvoering. Zo kan het gebeuren dat de waardevolle data van gebruikers niet bij Facebook uitkomt, maar bij andere partijen.

Moet Facebook bang worden?

Nee, nog niet in ieder geval. De omzet van het bedrijf kwam in het eerste kwartaal van 2013 uit op 1.46 miljard dollar, vergeleken met 1,06 miljard in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Facebook meldt dat er in maart 2013 665 miljoen dagelijks actieve gebruikers waren, een toename van 26 procent vergeleken met een jaar eerder, en 1,11 miljard maandelijks actieve gebruikers, een toename van 23 procent. In maart waren er 751 miljoen actieve mobiele maandelijkse gebruikers, een toename van 54 procent. Volgens data waar The Guardian over publiceerde, is Facebook miljoenen gebruikers per maand verloren in belangrijke landen als Engeland, Canada, Spanje, Frankrijk, Duitsland en Japan. Socialbakers, het bureau dat de bewuste data aanleverde, zei later dat de gegevens onvoldoende waren om de bewering te staven, terwijl het Nederlandse Yes2web aan Telecompaper meldde dat Facebook in februari en maart een daling in gebruikers van 0,2 procent kende, maar dat het aantal gebruikers in april alweer steeg met 0,67 procent.

Meer over Facebook en sociale media?