Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het succes van de iPhone in 3 graphics

Daar is ie dan: de iPhone 5. Apple werd groot met eerdere versies van de smartphone, maar verliest marktaandeel. Wordt vervolgd?

Vanaf 28 september is de iPhone 5, de nieuwe telefoon van Apple, in Nederland te koop. Dat heeft Apple-ceo Tim Cook donderdagavond Nederlandse tijd aangekondigd tijdens een presentatie in San Francisco. Het toestel moet het dit keer vooral hebben van kleine verbeteringen, zo lijkt het: de meest opvallende wijziging ten opzichte van voorganger iPhone 4S is het grotere 4 inch-beeldscherm, dat het apparaat langgerekter maakt. Daardoor kan een extra rijtje apps op het scherm afgebeeld worden. Verder is de nieuwe iPhone dunner, sneller en beter. Aldus Cook, uiteraard. Is het voldoende om de concurrentie op achterstand te zetten? 

Bijna 250 miljoen verkocht

Even het geheugen opfrissen maar. Laat het even tot je doordringen: tot en met 30 juni van dit jaar verkocht Apple 244,192 miljoen exemplaren van de iPhone. Dat komt neer op bijna 50 miljoen smartphones per jaar, aangezien de eerste versie van het apparaat voor het eerst op 29 juni 2007 in de (Amerikaanse) winkels lag. Moeten we nog melden dat het apparaat zorgde voor een revolutie in hardware-, software- en telecomland? Vast niet. In de grafiek hieronder zijn de verkoopaantallen van de iPhone per kwartaal te zien.

De iPad groeit sneller

Terzijde: in de grafiek zijn ook de verkoopaantallen van de iPad te zien (vink 'iPad' aan om de grafiek te laten verspringen). Daaruit valt op te maken dat de adoptie van dat apparaat veel sneller gaat. In de afgelopen negen kwartalen verkocht Apple namelijk 84,117 miljoen tablets, terwijl de iPhone bijna 15 kwartalen nodig had om datzelfde aantal te bereiken. Hierbij moet wel worden aangetekend dat de consument dankzij de iPhone bij de introductie van de iPad al was gewend aan touchscreens en het software-ecosysteem.

De omzet groeit gezellig mee

Met de 26,028 miljoen iPhones die in Q3 van 2012 werden verkocht, behaalde Apple naar eigen zeggen een omzet van 16,245 miljard. De omzetten die door de jaren heen met het apparaat werden behaald, zijn niet optimaal vergelijkbaar. Ook de geldstromen uit accessoires en overeenkomsten met telco-partijen worden meegeteld, daarnaast telt Apple vanaf 11 juli 2008, de dag dat de App Store werd geopend, ook de 30% inkomsten uit betaalde applicaties van derden mee in de omzet. Om toch een beeld te geven van de groeispurt van het bedrijf hebben we de jaaromzet vanaf 2006 (het laatste jaar zonder iPhone) afgezet tegen die van enkele concurrenten. Kijk en huiver. (NB: Microsoft is al in 2012 aanbeland, want het boekjaar van het bedrijf loopt tot 30 juni).

Afhankelijk van één telefoon

Met de winst bij Apple zit het ondertussen ook goed. In het derde kwartaal van 2012 kon een nettokwartaalwinst van 8,8 miljard dollar worden bijgeschreven. Het succes van de iPhone kan echter ook een keerzijde hebben. In het meest recente kwartaal kwam meer dan 46 procent van de totale bedrijfsomzet uit de iPhone (in heel 2011 lag dat percentage nog op 43 procent), waardoor het succes van Apple steeds afhankelijker is geworden van het succes van één enkele telefoon. Ondertussen wint grote concurrent Android flink aan marktaandeel (zie in het taartdiagram hieronder een vergelijking tussen de marktaandelen in Q2 2012 en Q2 2011), al moet daarbij aangetekend worden dat de totale smartphonemarkt nog steeds groeit, én dat de marges op de iPhone tot boven de 50 procent gaan.

De iPhone 5

Terwijl de concurrentie niet stilzit, moet Apple ervoor zorgen dat iedere nieuwe versie van de smartphone een knaller wordt. Het bedrijf creeerde met de iPhone een compleet nieuwe markt en is daar nu in een flinke patentstrijd verwikkeld. Misschien vergaat het de iPhone uiteindelijk wel zoals het de iPod ook is vergaan en wordt het apparaat overvleugeld door het volgende, innovatievere product uit eigen stal. De iPhone werd na de iPod het nieuwe vlaggenschip van Apple, die rol kan de iPad weer gaan overnemen van Apple's smartphone. Aan de groeicijfers te zien, hoeft het niet zo heel lang meer te duren. Het wachten is nu op de iPhone 5, die dus vanaf 28 september in Nederland te verkrijgen is, en volgens geruchten komt later dit jaar de iPad Mini.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Samsung Galaxy SIII

Oja, nog één ding, voor wat het waard is natuurlijk. Volgens analisten kan Apple in de eerste week zo'n 6 tot 10 miljoen exemplaren van de iPhone 5 verkopen. Best veel. Ter vergelijking: Samsung verkocht in 100 dagen meer dan 20 miljoen exemplaren van vlaggenschip Samsung Galaxy SIII, terwijl Apple zelf 4 miljoen stuks van de iPhone 4S verkocht in het eerste weekend. 

Meer over Apple: