T-Mobile heeft lang geprofiteerd van de iPhone. Het succes lijkt zich tegen het bedrijf te keren, nu blijkt dat het 3G-netwerk overbelast is.
Net als in Amerika kreeg ook in Nederland één telecomprovider het alleenrecht op de verkoop van Apple’s iPhone. De gelukkige partij, T-Mobile, verkocht sinds de start van de verkoop in 2008 meer dan 200.000 exemplaren van de smartphone. Een groot succes dus, maar wel een succes met net zo grote gevolgen. Eerder dit jaar berichtte Business Week al over de problemen die AT&T, de Amerikaanse aanbieder, had met de explosieve groei van het internetverkeer. Nu blijkt dat ook T-Mobile problemen heeft aan de vraag te voldoen.
Imagoschade
Hierdoor lijkt het succes van de iPhone zich tegen de providers te keren, zo zijn de klachten over T-Mobile op de mini-blogdienst Twitter talrijk. Volgens Telecompaper is het probleem al zo ver gevorderd dat imagoschade niet kan worden voorkomen. Misschien dat het bedrijf iets kan leren van de cases rond Toyota, NS en Vodafone, zoals die eerder dit jaar zijn beschreven in de MT500, de uitgave van Management Team rond het imago van bedrijven.
40 keer meer
Het lijkt er hoe dan ook op dat de problemen niet snel kunnen worden verholpen. T-Mobile heeft beloofd de capaciteit van het netwerk met 30 procent uit te breiden, maar kan deze belofte pas over enkele maanden nakomen. Een woordvoerder van het bedrijf vertelde aan iPhoneclub.nl dat de vraag naar capaciteit zo snel stijgt dat het niet is bij te benen. iPhone-bezitters verbruiken 40 keer meer dataverkeer dan de gemiddelde smartphone-bezitter.
Verkoop stijgt
Ondertussen is de verwachting dat het dataverkeer alleen maar zal toenemen. De verkopen van smartphones blijven namelijk stijgen, zo meldt onderzoeksbureau Gartner dat wereldwijd in het eerste kwartaal van 2010 54,3 miljoen smartphones zijn verkocht, een stijging van 48,7% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2009. Dat blijft trouwens niet beperkt tot de iPhone, ook Blackberry's en Androidtelefoons zoals die van HTC gaan als zoete broodjes over de toonbank. Verder neemt het aantal minuten dat Nederlanders bellen verder af, zo concludeert de Opta in de marktmonitor 2009. “Mensen kiezen er steeds vaker voor even een sms'je of een mailtje te sturen, in plaats van te bellen”, aldus een woordvoerder van de Opta in de Telegraaf.
Flat fee?
Een logisch gevolg van het grote succes van mobiel internet is dat providers overwegen om onbeperkt gebruik af te schaffen. In Amerika heeft het eerder genoemde AT&T al aangegeven te stoppen met de zogenaamde flat fee abonnementen, terwijl de Nederlandse hoogleraar draadloze technologie Erik Fleddereus eerder dit jaar al aan Tweakers vertelde dat het flat fee-model volgens hem onhoudbaar gaat worden.
Lees ook het boek Stappenplan: Indentiteit en Imago of volg het GRATIS Speed-Seminar Merkstrategie (26-06-2010)