Unilever zorgde voor een klein Nederlandse tintje tijdens de Super Bowl. Een selectie van de beste commercials en de buzz rond het event.
Als merk ben je pas echt cool als je een reclame uitzendt tijdens de pauze van de Super Bowl. Het Amerikaanse sportevenement wordt ieder jaar aangegrepen door bedrijven om groots uit te pakken met nieuwe commercials. Een overzicht van de beste reclamespots en de buzz die ze dit jaar genereerden. Plus: de behoorlijk aanwezige kritiek op de spots.
Uit Nederland? Een beetje dan: Unilevers Axe
Dit jaar kwam de Super Bowl met een klein Nederlands tintje, dankzij Unilevers Axe. Het deodorantmerk kocht 30 seconden reclametijd in om de nieuwe campagne (de grootste van het merk ooit) te lanceren. Het zijn behoorlijk dure seconden: gemiddeld werd er vorig jaar 3,5 miljoen dollar betaald voor een 30 seconden-spot. Bekijk hieronder de Axe-commercial, waarin een haai, een Baywatch-type en een astronaut figureren. De Amerikaanse tak van Unilever is trouwens verantwoordelijk voor het filmpje.
Geen verrassingseffect meer
Was het in voorgaande jaren vaak nog een verrassing hoe merken de aandacht van de Super Bowl-kijker wilden trekken, dit jaar waren verschillende reclamefilmpjes al voorafgaand aan het evenement vrijgegeven op internet. Niet iedereen is daar blij mee, want de spanning was daardoor wel een beetje verdwenen. John Norman, de creatieve man die verantwoordelijk is voor de Pepsi-reclame, vertelde bijvoorbeeld tegen de New York Times dat hij juist van het verrassingseffect houdt. "Als ik het voor het zeggen had, dan zou ik terug gaan naar de oude situatie en wachten." De tijden zijn echter veranderd, merken hopen dat buzz op sociale media rond de Super Bowl voor nog meer aandacht zorgt, dus publiceren ze previews of extended cuts. Tijs van Olffen, die als brand manager bij Unilever Nederland verantwoordelijk is voor het merk Axe, vertelt tegen MT: "Door het filmpje eerder online te zetten, halen we nóg meer mediawaarde uit het event."
Wereldwijde doorvertaling
De 30-seconden-spot van Axe komt over enkele weken ook naar Nederland en zal in totaal in 60 landen op de buis te zien zijn. Van Olffen: "Deze campagne, waarbij we 22 ruimtereizen weggeven, is eerder dit jaar al afgetrapt, maar de commercial zelf is wel specifiek bewaard voor de Super Bowl. Het is de Champions League van de commercials, het bereik is enorm en dat past bij de grootsheid die we met de campagne willen uitstralen. Als je als merk in de Super Bowl wil meespelen, moet de reclame ontzettend goed zijn. En als een commercial daar werkt, dan kan je het wereldwijd ook overal doorvertalen."
De commercial van Volkswagen, racistisch?
Voorafgaand aan de Super Bowl lag Volkswagen onder vuur voor hun bijdrage aan het event. De commercial, waarin een blanke man zijn collega's opvrolijkt, al pratend in een Jamaicaans accent, werd door sommigen racistisch genoemd. De Jamaicaanse minister van Toerisme ziet het echter 'als een compliment', zei hij tegen de krant USA Today. 'Mensen moeten hun innerlijke Jamaica ontdekken en gelukkig worden.' Hij heeft inmiddels contact opgenomen met de autofabrikant om over samenwerking te praten. Vorige week was de video op YouTube al meer dan vier miljoen keer bekeken. Volkswagen heeft 8 miljoen dollar neergelegd om de spot van 60 seconden tijdens de Super Bowl uit te zenden en zegt dat het de advertentie uitgebreid heeft getest – met positieve feedback tot gevolg.
Darth Vader
Volkswagen heeft een reputatie hoog te houden als het op geniale reclames aankomt. In 2011 presenteerde het tijdens de Super Bowl de nu al legendarische commercial The Force, waarin een als Darth Vader verkleed kind figureert. Vorig jaar werd de reclame opgevolgd door The Dog Strikes Back. Bekijk het 2013-filmpje met Jamaicaans tintje hieronder:
Ook wat kritiek op Mercedes
Een andere autofabrikant kreeg ook wat kritiek te verduren. Mercedes zette op 21 januari een teaser van hun Super Bowl-commercial online, en daarin was vooral model Kate Hupton te zien (dus weinig auto, maar mocht je het filmpje toch willen zien: klik!). De uiteindelijke commercial had iets meer auto dan model, daarnaast waren er bijrollen voor Sympathy for the Devil van The Rolling Stones, acteur Willem Dafoe en zanger Usher. Volgens The New York Times, dat over het algemeen teleurgesteld was door de Super Bowl-reclames, behoorde de commercial tot de beste van de avond. Bekijk hieronder de extended cut:
M&M's houden van Meatloaf
In de spot van M&M's zijn er rolletjes weggelegd voor een grote hit van Meatloaf en voor actrice Naya Rivera van de serie Glee:
SodaStream wordt geweigerd
Het bedrijf SodaStream, dat een alternatief voor frisdrank uit de supermarktfles biedt, had ook advertentieruimte gekocht tijdens de Super Bowl, maar de ontwikkelde reclamespot werd op het laatste moment geweigerd. De reden? In de commercial werden frisdrankfabrikanten Coca-Cola en Pepsi te kakken gezet. Tijdens de Super Bowl presenteert SodaStream nu een update van de commercial van vorig jaar. SodaStream heeft de geweigerde reclame – uiteraard – op YouTube gezet, waar het filmpje al meer dan 2 miljoen keer is bekeken. Bekijk em hieronder:
Coca-Cola laat kijkers de afloop bepalen
Coca-Cola presenteerde al meer dan een week geleden een half af filmpje op internet, waarin verschillende personen in de woestijn op weg zijn naar een flesje frisdrank. Het Amerikaanse merk riep kijkers op om op internet te kiezen voor hun favoriete afloop. Na afloop van de Super Bowl zal het definitieve reclamefilmpje worden afgespeeld op televisie. Coca-Cola is niet het enige merk dat de crowdsourcings-invalshoek hanteert. Doritos laat de Super Bowl-reclame bijvoorbeeld al zeven jaar achter elkaar maken door de mensen thuis, via een wedstrijd. Het wordt trouwens bijna vermoeiend: ook Coca-Cola kreeg wat kritiek, omdat de reclame racistisch zou zijn richting Arabische mensen. Bekijk het eerste filmpje van Coca-Cola:
Nog een autofabrikant: Audi
Naast Volkswagen en Kia (dat met een filmpje over baby's uit de ruimte komt), was ook Audi present tijdens de Super Bowl. Het automerk laat een jongen in zijn eentje naar het schoolbal gaat. Nou ja, niet totáál in zijn eentje natuurlijk:
Samsung bespot de Super Bowl
Samsung liet in een teaserfilmpje voorafgaand aan de Super Bowl van zich horen. Het bedrijf huurde acteurs Seth Rogen en Paul Rudd in voor de echte spot, maar in dit teaserfilmpje komen ze ook al voorbij en bespotten ze het feit dat de naam 'Super Bowl' niet mag worden gebruikt door anderen. Veel bedrijven spreken in hun eigen communicatie ook van The Game, omdat ze de naam 'Super Bowl' niet zomaar mogen gebruiken.
In de Super Bowl-commercial zelf bespotte Samsung eigenlijk alle andere merken die rond het jaarlijkse sportevenement reclame maken. Er wordt in de spot verwezen naar alles wat andere bedrijven inzetten om de aandacht te krijgen: pratende babies, bekende personen in reclame, crowdsourcing en ook Axe wordt in de hoek gezet met hun wedstrijd om mensen naar de ruimte te sturen:
PSY herschrijft Gangnam Style voor pistachenootjes
De Zuid-Koreaanse artiest PSY werd vorig jaar wereldberoemd met zijn superhit Gangnam Style, maar had blijkbaar nog niet genoeg geld verdiend. Dus herschreef hij zijn inmiddels bekende liedje speciaal voor het merk Wonderful Pistachios. "Eeeeeeej, crack your nuts now!"
Oreo haalt tienduizenden fans naar Instagram
Het koekjesmerk Oreo maakte een reclame van een gevecht in de bibliotheek tussen fans van het merk. Al fluisterend vechten ze uit of Oreo nou zo lekker is om de vulling, of om het biscuitje. In de laatste drie seconden van de commercial werd de kijker opgeroepen om zich op foto-applicatie Instagram aan te sluiten bij het gevecht, wat volgens Mashable door tienduizenden kijkers werd gedaan.
Taco Bell laat oudjes feest vieren
Ok, nog eentje dan. Dit is de Super Bowl-spot van Taco Bell:
De beroemdste Super Bowl-reclame ooit?
Als afsluiting nemen we nog even een duik in de geschiedenis, met de beroemde 1984-commercial van Apple, die tijdens de Super Bowl van 1984 werd gespeeld. Het is waarschijnlijk de bekendste Super Bowl-reclame aller tijden.