Takkie Kakkie is wereldwijd 1 miljoen keer verkocht. Dit is het verhaal achter een Nederlands gezelschapsspel met een poepend hondje.
De rode draad in het bestaan van Goliath Games uit Hattem, Gelderland, is: er is eerst veel weerstand tegen zijn spelletjes, deze weerstand wordt overwonnen, waarna de spelletjes uitgroeien tot een megasucces. Zo ging het 30 jaar geleden met Rummikub, Nederlands meest gespeelde spel ever, en zo gaat het nu weer met Takkie Kakkie, een razend populair familiespel met een hondje dat kan poepen.
Een beetje edgy
Takkie Kakkie is een beetje edgy, zegt Adi Golad, Goliathoprichter en de grote man achter Takkie Kakkie. Het is een spel met een hondje dat je moet verzorgen en voeren. Je voert hem een soort klei, de klei gaat door het hondenlijfje naar achteren, onderwijl scheetgeluiden makend, waarna het er tenslotte in grappige gele drolletjes uitkomt. De gedachte is educatief – je moet het hondje goed verzorgen, maar het is toch vooral lachen, samen plezier hebben. Golad: “Fun, fun, fun!”
Als schoonmoeder het goed vindt
Goliath, made in Hattem
Goliath is een bedrijf met honderd medewerkers en tientallen miljoenen euro omzet. Het heeft acht vestigingen: in Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Portugal, de VS, Canada en Hattem – nog altijd de thuisbasis. Daar worden bekende spellen gemaakt als Triominos en Rolit, een eigen vinding van Golad. Je kunt alles in het leven terugvoeren op de liefde, zegt hij. De liefde bracht Golad van Israël naar Hattem. De liefde voor zijn spelletjes maakte Goliath groot.Goliath heeft een simpele formule, zegt Golad: “Als het goed is voor mijn schoonmoeder, is het goed voor de hele wereld.” Uit Israël nam hij 30 jaar geleden het spelletje Rummikub mee. Bij zijn schoonmoeder in Hattem verdween het Scrabblebord van tafel en werd er voortaan alleen nog maar gerummikubd. De rest van Nederland volgde.
17 jaar in de kast
Takkie Kakkie lag 17 jaar in de kast van een uitvinder in Chicago. De bedenker had het laten zien aan alle speelgoedbedrijven in de wereld, maar het poepende hondje was nooit verder gekomen dan een schetsje. Toen Golad het 3 jaar geleden onder ogen kreeg, was hij meteen verkocht. De distributeurs, de retail, iedereen in de speelgoedmarkt zei echter: ‘Dit kunnen we niet verkopen. Een hondje dat poept en winden laat, bah.’
Bakken vol klei
Maar Golad zette door. Hij reisde stad en land af, stond op beurzen, braderieën en campings, draaide bakken vol klei door de hond heen. Zo werd het toch een succes. “Je moet ergens doorheen breken”, zegt Golad. “Is dat eenmaal gebeurd, dan is er geen houden meer aan.”
Doggie Doo en Bruno Pu-Pu
Sinds de introductie in 2010 ging het ene na het andere land plat voor Takkie Kakkie. Doggie Doo ligt nu bij WalMart in Amerika en is ook het best verkochte spel van Engeland. In Duitsland spelen ze Kackel Dackel (zie filmpje), in Frankrijk Toutou Rista, in Spanje Bruno Pu-Pu. Het is het meest verkochte spel in Japan; Korea gaat ook goed. Het hondje wordt geëxporteerd naar 50 landen. En vrijwel overal wordt het poepende hondje bekroond, van Engeland tot Australië.
Poepen van Beijing tot Brazilië
Golad en zijn hondje gaan de hele wereld over. Takkie Kakkie poept op beurzen van Beijing tot Brazilië, bij distributeurs van hier tot Tokio. Je moet iedereen vertellen dat je een hondje hebt dat kan farten en poepen, zegt Golad. Als de mensen het niet willen, ga je er zelf staan. Overal zag hij eerst misprijzende gezichten, waarop na zijn enthousiaste demonstratie de lach doorbrak. Dan hoeft hij niets meer te zeggen.
Poepie Knor
Vóór Takkie Kakkie was er Holle Bolle Big. Oók een wereldsucces. Het succes van Goliath wordt door de concurrentie met argusogen bekeken. Een concurrent kwam met Poepie Knor, een spel met een varkentje dat knort en scheetjes laat. Het haalt het niet bij Takkie Kakkie, zegt Golad. Het origineel is altijd beter. Golad is van de jaren 50, de gouden tijden voor het gezelschapsspel. Spelen houdt je jong van geest, zegt hij. Terug van zijn wereldreizen puft hij uit bij de familie in Hattem. “Dag Adi”, zeggen ze dan. “Daar ben je weer. Zin in een spelletje?”
>> Dit artikel komt uit de papieren editie van Management Team. Meer weten? Neem een gratis abonnement op ons tijdschrift.