De MT.nl lezer is het eens met Jaap Blokker: Nederlandse bedrijven moeten Nederlands blijven. De rasretailer beklaagde zich in zijn jaarverslag over de vele fusies en overnames in het Nederlandse bedrijfsleven. Carel van Bemmelen, directeur van Neerlands Glorie, vindt het drukte om niets: “Het is nu eenmaal zo.” Tenminste, tot op zekere hoogte.
Jaap Blokker vindt dat steeds meer Nederlandse bedrijven worden bestuurd vanuit buitenlandse landen door mensen die geen enkele binding met onze cultuur, de markt en de werkvloer hebben. De MT.nl-lezer steunt hem, want een overgrote meerderheid vindt dat Nederlandse bedrijven ook Nederlands moeten blijven, zo blijkt uit de poll (zie uitslag rechts). Voor een reactie bellen we met de directeur van Neerlands Glorie: Carel van Bemmelen. Hij heeft zich met zijn bedrijf tot doel gesteld Nederlandse merken te redden uit handen van de grote multinationals en kocht bijvoorbeeld eind 2005 de groentemerken Hak en Jonker Fris terug. Wie echter denkt dat hij het direct eens is met de uitslag van de poll, heeft het mis.
Van Bemmelen nuanceert zelfs in eerste instantie: “De meeste fondsen op de beurs zijn al in buitenlandse handen en het grootste deel van de aandelen is al in het bezit van buitenlanders. Dat is iets wat mensen moeten realiseren.” Van Bemmelen is het wel eens met Blokker, dat Nederlandse gewoontes behouden moeten blijven. “Maar ABN Amro blijft gewoon onder die naam bestaan, of wordt Fortis. Gaat het product dan veranderen? Gaat dan iets van onze cultuur verloren? Dat denk ik niet.”
De directeur van Neerlands Glorie vindt het pas écht erg als aandeelhouders of bestuursvoorzitters slecht met een Nederlands merk of bedrijf omgaan. “Dat ze weggaan uit Nederland is geen probleem, dat is nu eenmaal zo, want kapitaal is internationaal. Maar als Nederlandse gewoontes verdwijnen of merken kapot worden gemaakt, is dat een slechte zaak. Pas als dat gebeurt, komen we met Neerlands Glorie in actie.”