Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het algoritme dat ziet wanneer Jan Jansen ontslag neemt

Kan data-analyse al inschatten hoe groot de kans is dat een medewerker in de nabije toekomst ontslag neemt?

In tijden waarin arbeid steeds flexibeler wordt, zoeken HR-afdelingen van grote bedrijven naar nieuwe manieren om zekerheid in te bouwen. De nieuwste trend is om daarbij gebruik te maken van data-analyse. Zo is te voorspellen welke medewerker de organisatie mogelijk gaat verlaten – met alle kosten van dien.

Volgens de Wall Street Journal experimenteren grote bedrijven als Walmart, Box inc. en Credit Suisse al volop met data-analyse van medewerkers. Het doel is om vast te stellen wat het risico is dat iemand opstapt. Het 'Flight Risk' – in mooi Amerikaans HR-jargon.

Bergen data

Datacrunchers bij deze bedrijven krijgen de beschikking over bergen medewekersdata. Alles op het gebied van ambtstermijn, woon-werkafstand, prestatierapporten en tevredenheidsonderzoeken is beschikbaar. Zelfs communicatiepatronen en persoonlijkheidstests zijn soms onderdeel van de dataset.

Uit de grote hoeveelheid data vallen veel conclusies te trekken, en dat doen de bedrijven dan ook. Immers, als hun HR-managers vooraf weten welke medewerker weg wil, kan er alvast een vacature voor die positie worden voorbereid.

Complex beeld

Achter het besluit van Jan Jansen om ontslag te nemen, blijkt een complex beeld schuil te gaan. Zo hebben de datacrunchers van de Zwitserse bank Credit Suisse ontdekt dat teamgrootte en de prestatie van managers grote invloed hebben op hoe graag werknemers willen vertrekken. Er was een piek te zien bij werknemers in grote teams waar managers lage prestatienormen hadden.

Bij Box inc. bleken traditionele punten als de hoogte van het salaris en de band tussen manager en werknemer slechts van kleine invloed. Veel belangrijker was de samenstelling van het team waarin de werknemer in kwestie werkte.

De gouden schakel

Maar hebben we hiermee de Heilige Graal gevonden? Kunnen we één schakel maken die aangeeft wanneer een medewerker weg wil? Het antwoord hierop is simpelweg: nee.

Volgens data-analisten bestaat er nou eenmaal geen losse variabele die aangeeft of een medewerker op het punt staat te vertrekken. Er zijn te veel factoren die daar invloed op hebben. Deze manier van analyseren staat nog in de kinderschoenen, maar de metingen worden in de toekomst wel nauwkeuriger.

Ethische kwesties

Ook in Nederland bieden steeds meer HR-consultants diensten aan om personeelsgegevens te digitaliseren om er strategisch gebruik van te maken. Met behulp van zogenoemde 'data-warehouses' kunnen HR-afdelingen actief aan de slag om een nieuwe strategie op te stellen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar er blijven ethische kwesties, want de metingen kunnen ook té proactief worden ingezet. Op basis van een data-analyse even een bilateraaltje inplannen met Jansen, moeten we dat wel willen? En kunnen dit soort algoritmes niet ook gebruikt worden om medewerkers die op 'rood' staan preventief het bedrijf uit te werken?

Het zijn vragen voor de toekomst, waar ze bij Walmart en Credit Suisse in elk geval alvast een antwoord op hebben. Lees hier het hele artikel.