Het ’je’ en het ’jijt’, kauwt kauwgom en snauwt de klant af als hij zijn dag niet heeft. Het personeel is niet meer wat het geweest is. Bedrijven die hun werknemers willen trainen in klantgerichtheid en dienstverlening kunnen binnenkort terecht in een nieuw restaurant van Colfield en Engelgroep van topkok Herman den Blijker en compagnon David Crouwel.
Het nieuwe trainingsrestaurant opent half juni de deuren. De werknemers worden een dag getraind, overleggen met leveranciers, doen rollenspellen en bekijken en analyseren achteraf de filmbeelden. Wie gewoonlijk op het secretariaat werkt, gaat in het restaurant in de bediening, wie werkt met klanten, duikt juist de keuken in. “Zo merken ze hoe belangrijk het is om rollen en taken tussen het frontoffice en het backoffice op elkaar af te stemmen,”zegt Bart Kollau van het bedrijf Colfield.
Een les in klantvriendelijkheid is niet goedkoop: tussen de 10.000 en 22.500 euro. Maar wie weet wat het op de lange termijn allemaal oplevert? Cursisten worden bij de cursus begeleid door zwaargewichten uit de horeca, zoals Willem Reimers, oud directeur van hotel The Grant en Novotel en Lou Borrani van restaurant De Engel.
Bron: Financieele Dagblad